Na blogu pojawiły się już zestawienia Najlepszych gier rodzinnych oraz takich, które spodobają się przedszkolakom. Jest jednak grupa odbiorców, którzy wpisują się gdzieś pomiędzy te dwie kategorie. Mowa tu o dzieciach, których nie zadowolą już te najprostsze tytuły skierowane do przedszkolaków, a gry rodzinne mogą mieć niekiedy zbyt skompilowane zasady dla dziecka w wieku szkolnym, które dopiero robi pierwsze kroki w świecie gier planszowych
W zestawieniu pojawiły się więc najlepsze gry dla dzieci w wieku od 7 lat i starszych, mających jednak niewielkie doświadczenie z planszówkami. Zauważycie pewnie, że większość gier w zestawieniu ma podany przez wydawcę wiek 8+. Nie sugerujcie się tym jednak za bardzo, siedmiolatki bez problemu sobie z nimi poradzą. Poza jedną grą (Hero Realms) wszystkie inne nie wymagają umiejętności czytania.
Przy wyborze gier kierowałam się jednym podstawowym kryterium. Wszystkie one muszą mieć proste zasady, na tyle proste aby dziecko mogło samodzielnie wytłumaczyć je swoim rówieśnikom. To uważam za bardzo istotny warunek, ponieważ często zdarza się że dzieci chcą pograć z kolegami, bez udziału dorosłych. Tłumaczenie zasad może być sporym wyzwaniem dla dziecka, podobnie jak zrozumienie ich przez zaproszonych do gry kolegów. A uwierzcie mi, nie ma nic gorszego niż nieudane podejście do planszówki. Najczęściej bowiem okazuje się być pierwszym i ostatnim w przypadku wybranej gry…
Tytuły z zaproponowanej przeze mnie listy powinny bez problemu spełnić wspomniany warunek. Wszystkie mamy w swojej kolekcji i każda z nich była testowana pod względem rzeczonego kryterium. Z powodzeniem.
Kingdomino
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 15 minut
“Jesteś władcą poszukującym nowych ziem, który pragnie powiększyć swoje królestwo.” Takim zdaniem wydawca wprowadza nas w świat Kingdomino, w którym to gracze będą dobierać ze wspólnej puli kafle z polami, łąkami, lasami i innymi terenami, a następnie dokładać je do swojego królestwa. A żeby nie było zbyt łatwo, kafle musimy dokładać tak, aby łączyły się tym samym rodzajem terenu, a nasze całe królestwo nie przekroczyło określonego obszaru. Za poszczególne tereny będziemy punktować w zależności od ich wielkości oraz symboli koron (mnożników), jakie uda nam się zdobyć.
Kingdomino jest z nami już od wielu lat i wciąż cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Dzięki prostym zasadom szybko wprowadzimy do gry nowych graczy. Jednocześnie rozgrywka oferuje nam możliwość kombinowania i układania satysfakcjonujących układów, które przyniosą zasłużone punkty.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Wybuchowa Mieszanka
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30-45 minut
W grze Wybuchowa Mieszanka gracze wcielają się w adeptów alchemii, których zadaniem jest tworzenie eliksirów z kolorowych kulek symbolizujących składniki. Kluczowym elementem gry jest dyspenser – genialnie zaprojektowany element, który przypomina alchemiczny automat, z którego pobieramy kulki. Dobrane kulki umieszczamy na naszych planszetkach eliksirów lub w puli rezerwowej. Celem gry jest zebranie jak największej liczby najlepiej punktujących eliksirów.
Gracz w swoim ruchu może dobrać jedną kulkę z dowolnego miejsca w podajniku, ale gdy po wyjęciu jej zderzą się kulki tego samego koloru, dochodzi do eksplozji. A jest to sytuacja jak najbardziej pożądana, ponieważ takie kulki również możemy zgarnąć. Mało tego, niekiedy dochodzi do prawdziwej reakcji łańcuchowej, gdy i po tym ruchu zderzą się kolejne kulki w tym samym kolorze. Ponadto każdy z uważonych eliksirów daje nam różne efekty, które pozwalają nam na pozyskanie dodatkowych składników lub wpłynięcie na układ kulek w podajniku. Sprytne i rozważne korzystanie z eliksirów może dać nam szansę wykonania serii ruchów, dzięki którym zostawimy przeciwników daleko w tyle.
Wybuchowa Mieszanka to gra, która wywołuje sporo emocji i gwarantuję wam, żadne dziecko nie przejdzie koło niej obojętnie.
Fasolki
Wiek: 10+ (według mnie 7+)
Liczba graczy: 3-5 (najlepiej wypada na 4-5)
Czas rozgrywki: 45 minut
Fasolki to już prawdziwy klasyk wśród gier karcianych. Zaprojektowana przez Uwe Rosenberga w 1997 roku imprezowa gra karciana okazała się wielkim hitem i mimo swego wieku wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem. Fasolki dzięki swojej prostocie trafiają do odbiorców, którzy stawiają przede wszystkim na dobrą zabawę. Mamy tu sporo interakcji i gry nad stołem, negocjacje, obietnice (czasem niespełnione) i niekończące się rozmowy. Dzieciaki to uwielbiają! Tuz obok Sabotażysty to nasz niekwestionowany lider jeśli chodzi o gry jeżdżące z nami na wszelkie rodzinne wakacje.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Sabotażysta
Wiek: 8+
Liczba graczy: 3-10 (im więcej, tym lepiej)
Czas rozgrywki: 30 minut
W grze wcielamy się w rolę krasnoludów kopiących podziemne tunele w poszukiwaniu bryłek złota. Jednak poza górnikami wśród krasnoludów skrywają się też sabotażyści, którzy za wszelką cenę będą starać się udaremnić te poszukiwania.
Sabotażysta to gra pełna interakcji i blefu. Przed rozgrywką każdy z graczy losuje swoją rolę i stara się jej jak najdłużej nie ujawnić. Gracze bezustannie się obserwują, próbując odnaleźć sprzymierzeńców. Komu popsuć szyki? Komu pomóc? Jak to zrobić dyskretnie, żeby nie zdradzić swojej roli? Wszyscy się wzajemnie przekonują, oburzają gdy zostaną zablokowani…dyskusji nie ma końca.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Hero Realms
Wiek: 12+ (mocno zawyżony, według mnie 8+)
Liczba graczy: 2-4 (gra najlepiej działa na 2 osoby)
Czas rozgrywki: 20 minut
Hero Realms to gra karciana, która zabiera graczy w sam środek fantastycznego świata pełnego bohaterów, magii i emocjonujących pojedynków. Dzięki sporej różnorodności kart i prostym zasadom, ta gra z łatwością wciągnie zarówno młodszych, jak i starszych graczy.
Rozgrywka w Hero Realms opiera się na budowaniu talii – gracze zaczynają z podstawowymi kartami, a w trakcie gry rozbudowują swoje zestawy o potężne czary, sprzymierzeńców czy magiczne artefakty. Odpowiednio zestawione ze sobą karty wzmagają wzajemnie swoją siłę i uruchamiają dodatkowe efekty, co może tworzyć niesamowite połączenia, dające ogromną przewagę nad przeciwnikiem.
Hero Realms może być świetnym wprowadzeniem w świat bardziej zaawansowanych gier karcianych. Zasady są łatwe do opanowania, a dynamiczna i pełna interakcji rozgrywka – wciągająca od pierwszej minuty. Dodatkowym atutem są piękne ilustracje na kartach, które pobudzają wyobraźnię i budują klimat przygody.
Sen
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 20 minut
Sen to gra karciana, w której wykorzystujemy mechanikę memory. A kto sobie z tym najlepiej radzi? No dzieci oczywiście! Gra ma niezwykle proste zasady i nigdy nie kończy się na jednej rundzie.
Celem gry jest zdobycie kart o możliwie najniższych wartościach. W trakcie rozgrywki będziemy starali się tak manipulować kartami swoimi, a czasem i przeciwnika, aby finalnie zachować właśnie te, które mają wartości najbardziej zbliżone do 0. Dodatkowo w czasie rozgrywki część kart będzie wymieniana na inne, niektóre zmienią swoje położenie lub właściciela. Zapamiętanie zmian jakie dokonały się w naszych kartach od początku gry to recepta na sukces, ale niestety nie jest to takie proste jakby się mogło wydawać.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Jaipur
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 20 minut
Jaipur to piękna, kompaktowa gra dla dwóch osób. Mimo swojej prostoty oferuje ciekawą rozgrywkę, która spodoba się i starszym i młodszym graczom.
W grze wcielamy się w hinduskich kupców, którzy konkurują między sobą o najlepsze towary, próbując jednocześnie przeprowadzać jak najkorzystniejsze transakcje.
Zadaniem graczy jest dobieranie kart z targu i wymiana ich na żetony dające punkty. Karty oznaczające towary mają różną wartość, tych najcenniejszych jest najmniej i najtrudniej je zdobyć ale dają więcej punktów. Z kolei te mniej wartościowe łatwiej uzbierać i wymienić jednorazowo większą ilość, dostając tym samym bonusy. Podstawą sukcesu jest umiejętność podejmowania decyzji kiedy i co dobrać czy sprzedać, aby zmaksymalizować nasze zyski.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Minecraft Builders & Biomes
Wiek: 10+ (według mnie już dla ogarniętych 8-latków)
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30-60 minut
Minecraft: Builders & Biomes to gra skierowana do starszych dzieci. Jest to jedna z bardziej złożonych gier w tym zestawieniu, ale moje dzieci już od dawna z powodzeniem grywają w nią z kolegami. Uznałam więc, że powinna znaleźć się na liście. Szczególnie, że tematyka może być pewną zachęta dla dzieci, które na co dzień nie interesują się planszówkami. Być może rozgrywka osadzona w lubianym przez nich świecie zachęci jednak do oderwania się od ekranu i spędzenia czasu offline.
W trakcie rozgrywki w Minecraft: Builders & Biomes będziemy eksplorować, odkrywać nowe budynki i zdobywać zasoby, które pozwolą nam te budynki “kupić”. Ci bardziej odważni mogą też skierować swoje siły na zdobywanie broni i walkę z mobami. Do gry możemy podejść strategicznie i planować swoje ruchy dwie rundy na przód lub działać spontanicznie i bawić się przy tym równie dobrze.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Kroniki Zamku Avel
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 60-90 minut
Kroniki Zamku Avel to przygodowa, kooperacyjna gra dla dzieci od 8 roku życia. W grze każdy z graczy wciela się w rolę jednego z czterech bohaterów, którzy będą walczyć z przeróżnymi potworami, by finalnie stanąć oko w oko z najgroźniejszym z nich. W trakcie rozgrywki każdy z bohaterów będzie się rozwijał, zdobywał nowe umiejętności i wyposażenie, jednocześnie przygotowując teren na finałowe starcie, ustawiając pułapki i mury chroniące zamek. To od nas zależy jak dobrze przygotujemy się do najważniejszej walki.
Walka z potworami odbywa się poprzez rzuty kostkami, a swój ekwipunek bohaterowie dobierają poprzez losowanie go z worka. W każdym z tych przypadków mamy jednak pewien wpływ na to co się dzieje np. możliwość przerzucania kostek czy próby “wyczucia” kształtu dobieranego z worka ekwipunku. Poza tym naszym zadaniem jest właśnie umiejętne korzystanie z dostępnych zasobów (często ograniczonych), dzielenie ich między bohaterów i efektywna współpraca. To wszystko powoduje, że losowość wcale nie jest tu minusem, a elementem, który dodaje rozgrywce nieprzewidywalności i wzbudza ogromne emocje.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Sushi Go!
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 15 minut
Sushi Go! to jedna z tych gier, które z łatwością wciągną zarówno młodszych, jak i starszych graczy. Gra łączy w sobie prostotę zasad i dynamiczną, szybką rozgrywkę, która daje mnóstwo frajdy.
Celem gry jest zebranie najlepiej punktujących zestawów sushi. Rozgrywka opiera się na mechanice draftu kart – każdy gracz wybiera jedną kartę z ręki, a pozostałe przekazuje dalej. Jakie karty warto zatrzymać, a które lepiej oddać przeciwnikom? To pytanie, które zadaje sobie każdy, kto próbuje stworzyć najbardziej wartościowe zestawy sushi. Młodsze dzieci mogą traktować grę jako zabawę w zbieranie ciekawych potraw, podczas gdy starsi docenią jej subtelną warstwę strategiczną – rywalizację o najlepsze karty czy umiejętne blokowanie przeciwników.
Sushi go! to jedna z tych gier, które najchętniej zabieramy ze sobą na wyjazdy, na których spędzimy czas z innymi rodzinami. Proste zasady, które dzieci samodzielnie wytłumaczą rówieśnikom i szybkie rozgrywki sprawiają, że gra idealnie nadaje się na takie właśnie okazje.
Wirus
Wiek: 8+ (według mnie 6+)
Liczba graczy: 2-6 (w większym gronie jest zdecydowanie ciekawiej)
Czas rozgrywki: 20 minut
Wirus co prawda pojawił się już w zestawieniu gier dla młodszych dzieci, ale ta gra jest takim fenomenem, że nie mogło jej zabraknąć i tutaj. Zagrywają się w nią i starsze przedszkolaki i dzieci w wieku szkolnym, a wszyscy się przy tym doskonale bawią. Trudno takiej gry nie polecać!
Rozgrywka jest szybka i bardzo emocjonująca co w grach dla dzieci jest niezwykle istotne. Mamy tu co prawda negatywną interakcję ale przez to, że jest ona wszechobecna i dotyka bez przerwy każdego z graczy, traktujemy ją jak dobrą zabawę, a nie walkę na śmierć i życie. Gra wywołuje sporo śmiechu i dyskusji nad stołem, więc jeśli szukacie czegoś, przy czym dzieci cichutko zajmą się same sobą to nie będzie to dobry wybór 😉
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Pirates Crossfire
Wiek: 7+
Liczba graczy: 1
Czas rozgrywki: kilka-kilkanaście minut
W zestawieniu nie mogło też zabraknąć gry dla jednego gracza.
Pirates Crossfire to gra logiczna z serii Smart Games, w której będziemy manipulować figurkami statków oraz wysp w celu uzyskania pożądanego układu.
Zasada rozwiazywania zadań jest podobna jak w większości gier z serii Smart Games. Z załączonej do zestawu książeczki z zadaniami wybieramy to, które nas interesuje. Następnie we wskazanych miejscach na planszy układamy elementy widniejące na obrazku. To będzie nasze ustawienie początkowe.
Liczba wskazówek zależy od wybranego poziomu trudności. W zadaniach z poziomu Starter, czyli najłatwiejszego, dostajemy informacje dotyczące położenia zarówno wysp, jak i wybranych okrętów. W miarę zwiększania się poziomu trudności, wskazówek jest coraz mniej.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Point Salad
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-6
Czas rozgrywki: 15-30 minut
Point Salad to mała karcianka o prostych zasadach. Nie zyskała zbyt dużej popularności, a wielka szkoda bo gra jest naprawdę ciekawa.
Gracze na zmianę dobierają po jednej lub dwie karty spomiędzy dziewięciu odkrytych kart lezących na stole. Wszystkie karty są dwustronne. Na awersie widnieje symbol warzywa, a na rewersie punktacja za zebranie określonego zestawu warzyw. To od nas zależy czy zdecydujemy się na dobranie dwóch kart jako zasobu czy jednej z punktacją. Co ciekawe, karty punktacji mogą nam też przynosić punkty ujemne za niechciane warzywa.
Sukces w grze opiera się na umiejętnym dobieraniu kart z podobnymi wymaganiami punktacji i wykorzystywaniu warzyw do wielokrotnego punktowania. Niby niewiele, ale tworzenie synergii pomiędzy kartami jest naprawdę przyjemne i satysfakcjonujące.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Bitwa o Tortugę
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 15 minut
To jedna z najstarszych gier w zestawieniu i w naszej kolekcji. Bitwa o Tortugę to dwuosobowa gra pojedynkowa, w której gracze będą odkrywać i przemieszczać po planszy swoje okręty, starając się zniszczyć okręty wroga, jednocześnie samemu unikając strat. Okręty mogą poruszać się w określony sposób, w określonych kierunkach, w zależności od oznaczeń. Celem jest wyeliminowanie odpowiedniej liczby żaglowców przeciwnika.
Bardzo proste, prawda? Jednak proste zasady wcale nie wykluczają tak zwanego „główkowania”. Trzeba dobrze przeanalizować swoje ruchy i potencjalne ruchy przeciwnika, szacować wyniki pojedynku okrętów i możliwe straty.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Takenoko
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-4 (polecam na 2-3 osoby)
Czas rozgrywki: 30-45 minut
W grze Takenoko wcielamy się w rolę ogrodnika, opiekuna niezwykle żarłocznej pandy. Aby ją zadowolić i wykarmić będziemy zmuszeni uprawiać pola babusów i odpowiednio o nie dbać tak, by przyniosły wystarczającą ilość plonów.
W trakcie rozgrywki gracze będą rozbudowywać pola, zdobyć usprawnienia, sadzić bambusy, a czasem też nasyłać żarłoczną pandę na uprawy przeciwnika. Wykonując dostępne akcje gracze dążą do realizacji kart celów, których spełnienie jest warunkiem końca gry oraz wygranej. Wśród nich mamy karty celów pól, za które zdobywamy punkty po ułożeniu odpowiednich układów pól oraz cele ogrodnika, które muszą mieć odzwierciedlenie w postaci odpowiedniej liczby i wysokości wychodowanych pędów bambusa. Cele pandy z kolei wskazują jakie pędy gracz musi zmagazynować na swojej planszetce, aby zadowolić zwierzaka.
Takenoko to lekka, prosta gra z całkiem sporą dawką losowości. To jednak dzieciom w żaden sposób nie przeszkadza. Rozgrywka jest wciągająca, a samo obcowanie z tą przepiękną grą jest już samo w sobie przyjemnością.
Pędzące Żółwie Extreme
Wiek: 8+
Liczba graczy: 2-6
Czas rozgrywki: 15-30 minut
Seria o pędzących zwierzakach jest już na rynku od lat i cieszy się ogromnym powadzeniem. Pędzące Żółwie Extreme bazują na mechanice znanej już dobrze z wcześniejszych tytułów, dodają jednak kilka elementów, wprowadzających do rozgrywki znacznie więcej dynamiki.
Każdy z graczy ma przypisanego swojego żółwia, który będzie brał udział w wyścigu. Co ważne, gracze nie wiedzą do kogo należą poszczególne żółwie, ale będą starali się to odkryć w trakcie gry. Wykorzystując karty ruchu będą poruszać dowolnymi żółwiami na trasie wyścigu, próbując jak najszybciej doprowadzić swojego zawodnika do mety, jednocześnie opóźniając żółwie przeciwników. Na trasie wyścigu na graczy będą czekać różne przeszkody, generowane przez samą grę lub przeciwników.
Więcej o grze przeczytasz tutaj
Domek
Wiek: 7+
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 30-45 minut
Domek to gra, która w uroczy sposób łączy kreatywność z lekką strategią, oferując graczom możliwość zaprojektowania własnego idealnego domu. Dzięki przystępnym zasadom, przepięknej oprawie graficznej i emocjonującej rywalizacji, gra z pewnością skradnie serce niejednego młodego człowieka.
Naszym celem w grze jest stworzenie najpiękniejszego domu, poprzez dobieranie i odpowiednie lokowanie kart z pomieszczeniami oraz dodatków w sposób, który zapewni graczowi jak najwięcej punktów. Każdy gracz zaczyna z pustym planem domu i co turę wybiera z dostępnych kart pomieszczeń oraz specjalnych ulepszeń, takich jak dachy, dekoracje czy funkcjonalne sprzęty. Karty należy umieszczać na odpowiednich kondygnacjach, umiejętnie ze sobą łączyć, czasem z kolei unikać sąsiedztwa innych kart. Gra oferuje możliwość planowania, jednocześnie nie przytłaczając młodszych graczy zbyt skomplikowanymi zasadami. Nie znajdziemy tu też zbyt wiele negatywnej interakcji (można co najwyżej podebrać komuś kartę). Dzięki temu Domek można uznać za lekką, sielankową grę, która cieszy oko i oferuje przyjemną rozgrywkę.
Spodobały się Wam gry dla dzieci w wieku od 7 lat, ale szukacie też czegoś dla młodszego rodzeństwa? Koniecznie zajrzyjcie do starszego wpisu, w którym pokazałam 10 najlepszych gier dla przedszkolaka. Znajdziecie tam sporo ciekawych propozycji.
Jeśli korzystasz z udostępnianych przeze mnie materiałów i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.