Dzisiejsza propozycja to zabawa matematyczna, do której wystarczy nam tylko kartka i coś do pisania. Zabawa przeznaczona jest dla dzieci w wieku powyżej 7 lat.
Zadaniem dzieci będzie tworzenie liczb, które mogą notować tradycyjnie na kartce. Zachęcam jednak do wykorzystania pociętych karteczek z liczbami 0-9, którymi można manipulować w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.
Rozgrzewka
Jako rozgrzewkę warto zaproponować kilka prostszych zadań, które należy wykonywać pojedynczo.
Z dostępnych liczb ułóż:
- dowolną liczbę parzystą;
- największą liczbę dwucyfrową;
- liczbę nieparzystą, większą od 20 itd.
Wariant podstawowy
Po rozgrzewce przechodzimy do zadania głównego, które będzie wymagało odnalezienia kilku najlepszych rozwiązań jednocześnie.
Wykorzystując cyfry 0-9 należy utworzyć kilka wskazanych liczb, które będą spełniać konkretne warunki.
Każdej cyfry możemy użyć tylko raz. Należy je ustawić tak, aby uzyskać możliwie najlepsze wyniki spełniające wymagane kryteria np.:
1.Największa dwucyfrowa liczba parzysta;
2.Najmniejsza trzycyfrowa liczba nieparzysta;
3.Największa liczba trzycyfrowa podzielna przez 5;
4.Liczba najbliższa 50;
Możliwości jest wiele i cała zabawa polega właśnie na manipulowaniu liczbami, do momentu, aż ostatecznie osiągniemy najbardziej satysfakcjonujący wynik.
Podane warunki są tylko przykładowe, ale Wy oczywiście możecie zmieniać je wedle uznania, dostosowując do umiejętności dzieci i urozmaicając zabawę.
Wariant zaawansowany
Możecie też pokusić się o utworzenie jednej liczby, ale takiej, która będzie spełniała kilka warunków jednocześnie np. największa trzycyfrowa liczba parzysta, podzielna przez 3. A jeśli chcecie pokazać dzieciom jak szybko sprawdzić czy liczba jest podzielna przez 3 to zachęcam do przeczytania artykułu, w którym to wyjaśniam.
Zabawa w tworzenie liczb, uwzględniając podane warunki jest świetną propozycją do pracy w parach gdzie dzieci, bądź rodzic z dzieckiem, wspólnie ustalają najlepszą strategię, wymienią się pomysłami, uzasadniając przy tym swoje decyzje. To fantastyczny trening współpracy, umiejętności poszukiwania najlepszych rozwiązań i argumentowania.
Jeśli pracujecie w większych grupach, możecie się nawet pokusić o konkurs. W tym przypadku porównujecie poszczególne wyniki. Wzorując się na przykładowych zadaniach z wariantu podstawowego, punkt dostaje para, która utworzyła 1.największą dwucyfrową liczbę parzystą (jeśli jest kilka takich samych wyników to wszyscy otrzymują po punkcie). Później sprawdzamy kolejną liczbę i znów dajemy punkt parze/parom, których liczba najlepiej spełniła wymagany warunek itd. Na koniec sumujemy zdobyte punkty i wyłaniamy zwycięzcę/zwycięzców.
Nie zapomnijcie o nagrodzie 😉
Pomysł pochodzi ze strony Nrich
Polecam Waszej uwadze inne ciekawe zabawy matematyczne dla klasy 2: