Nasza dzisiejsza propozycja to prosta i szybka gra dla dwóch osób, na bazie gry w Kółko i krzyżyk. To już trzecia tego typu gra matematyczna na blogu. Wcześniej gra w kółko i krzyżyk pojawiła się na blogu dwa razy i służyła do utrwalania mnożenia Kółko i krzyżyk z tabliczką mnożenia oraz Kółko i krzyżyk z mnożeniem.
Przygotowanie
Tym razem do zabawy wykorzystamy talię kart, a konkretnie karty Uno o wartościach 1-9 (mogą to być też karty tradycyjne).
Zaczynamy od narysowania planszy jak do gry w kółko i krzyżyk. W każdym z dziewięciu pól na planszy musimy wpisać liczbę z zakresu 1-20. Możemy to zrobić, rzucając kością dwudziestościenną. Jeśli nie macie takiej kości to liczby można wylosować w inny sposób. Gracze jednocześnie pokazują wybraną liczbę palców, a następnie je sumujemy. Otrzymaną wartość wpisujemy w wybranym polu. Podobnie postępujemy w przypadku kolejnych ośmiu pól.
Rozgrywka
Kiedy już mamy gotową planszę z liczbami, tasujemy karty i rozdajemy każdemu z graczy po sześć, a resztę odkładamy obok w zakrytym stosie. W naszym przypadku gracze mieli swoje indywidualne stosy dobierania z kartami w wybranym kolorze, ale to tylko takie urozmaicenie. Kart nie trzeba segregować kolorystycznie.
W pierwszej rundzie gracze ścigają się o to, który pierwszy ułoży ze swoich kart działanie, dające jeden z wyników na planszy. Gracz wtedy zakreśla go swoim symbolem “x” lub “o”, odkłada użyte karty i dobiera do sześciu. Następnie kolej przechodzi na drugiego gracza. W dalszych rundach gracze zakreślają już wyniki na zmianę.
Jak nietrudno się domyślić, wygrywa gracz, który jako pierwszy zakreśli trzy wyniki w linii poziomej, pionowej lub na skos.
Jeśli zdarzy się sytuacja, że gracz w swojej turze nie będzie miał możliwości utworzenia poprawnego działania, dającego jeden z wyników na planszy, może wymienić wszystkie sześć kart i pobrać nowe.
W swoim ruchu możemy wykorzystać dowolne działania oraz dowolną liczbę spośród dostępnych kart. Oczywiście w grze z młodszymi dziećmi sugeruję ograniczenie się do dodawania i odejmowania.
Poniżej mamy sytuację, w której gracz zielony, grający krzyżykami musi zaznaczyć liczbę 7, w przeciwnym razie prawdopodobnie już w następnym ruchu przeciwnik zakreśli to pole i wygra.
Czy z dostępnych kart gracz zielony może stworzyć działanie dające 7? Oczywiście, np. 5+5-3 lub 9+3-5. Możliwości jest wiele i praktycznie za każdym razem znajdzie się jakieś wyjście. Tylko czasem będzie ono widoczne od razu, a innym razem trzeba się będzie bardziej naszukać.
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.