Kółko i krzyżyk – gra z działaniami

przez admin
kółko i krzyżyk gra

Nasza dzisiejsza propozycja to prosta i szybka gra dla dwóch osób, na bazie gry w Kółko i krzyżyk. To już trzecia tego typu gra matematyczna na blogu. Wcześniej gra w kółko i krzyżyk pojawiła się na blogu dwa razy i służyła do utrwalania mnożenia Kółko i krzyżyk z tabliczką mnożenia oraz  Kółko i krzyżyk z mnożeniem.

 

Przygotowanie

Tym razem do zabawy wykorzystamy talię kart, a konkretnie karty Uno o wartościach 1-9 (mogą to być też karty tradycyjne).

Zaczynamy od narysowania planszy jak do gry w kółko i krzyżyk. W każdym z dziewięciu pól na planszy musimy wpisać liczbę z zakresu 1-20. Możemy to zrobić, rzucając kością dwudziestościenną. Jeśli nie macie takiej kości to liczby można wylosować w inny sposób. Gracze jednocześnie pokazują wybraną liczbę palców, a następnie je sumujemy. Otrzymaną wartość wpisujemy w wybranym polu. Podobnie postępujemy w przypadku kolejnych ośmiu pól.

kółko i krzyżyk gra

Rozgrywka

Kiedy już mamy gotową planszę z liczbami, tasujemy karty i rozdajemy każdemu z graczy po sześć, a resztę odkładamy obok w zakrytym stosie. W naszym przypadku gracze mieli swoje indywidualne stosy dobierania z kartami w wybranym kolorze, ale to tylko takie urozmaicenie. Kart nie trzeba segregować kolorystycznie. 

W pierwszej rundzie gracze ścigają się o to, który pierwszy ułoży ze swoich kart działanie, dające jeden z wyników na planszy. Gracz wtedy zakreśla go swoim symbolem „x” lub „o”, odkłada użyte karty i dobiera do sześciu. Następnie kolej przechodzi na drugiego gracza. W dalszych rundach gracze zakreślają już wyniki na zmianę.

Jak nietrudno się domyślić, wygrywa gracz, który jako pierwszy zakreśli trzy wyniki w linii poziomej, pionowej lub na skos. 

Jeśli zdarzy się sytuacja, że gracz w swojej turze nie będzie miał możliwości utworzenia poprawnego działania, dającego jeden z wyników na planszy, może wymienić wszystkie sześć kart i pobrać nowe.

W swoim ruchu możemy wykorzystać dowolne działania oraz dowolną liczbę spośród dostępnych kart. Oczywiście w grze z młodszymi dziećmi sugeruję ograniczenie się do dodawania i odejmowania.

Poniżej mamy sytuację, w której gracz zielony, grający krzyżykami musi zaznaczyć liczbę 7, w przeciwnym razie prawdopodobnie już w następnym ruchu przeciwnik zakreśli to pole i wygra.

Czy z dostępnych kart gracz zielony może stworzyć działanie dające 7? Oczywiście, np. 5+5-3 lub 9+3-5. Możliwości jest wiele i praktycznie za każdym razem znajdzie się jakieś wyjście. Tylko czasem będzie ono widoczne od razu, a innym razem trzeba się będzie bardziej naszukać. 

kółko i krzyżyk gra

 

Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności wiecej

Nasza strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy lepiej dostosowywać treści do Twoich preferencji. Przez dalsze korzystanie z tej strony bez zmian ustawień przeglądarki wyrażasz na to zgodę. Więcej informacji przeczytasz w dziale Polityce Prywatności.

Close