Wyprawa do El Dorado to jedna z naszych ulubionych gier rodzinnych. Od lat niezmiennie jest w top 5 planszówek, po które najczęściej sięgamy. Jeśli jakimś cudem nie znacie jeszcze tego tytułu to koniecznie musicie nadrobić zaległości. Na blogu znajdziecie obszerną recenzję tej fantastycznej gry – Wyprawa do El Dorado
Jeśli z kolei wyścig do legendarnej krainy nie jest Wam obcy, ale szukacie urozmaicenia, to zerknijcie na dodatki, które znacznie ubarwią rozgrywkę. Pierwszym dodatkiem, jaki pojawił się w naszej kolekcji były Demony dżungli i muszę przyznać, że przypadł nam do gustu tak bardzo, że już praktycznie bez niego nie gramy. O tym dodatku pisałam również w osobnej recenzji, którą znajdziecie tutaj – Wyprawa do El Dorado: Demony Dżungli
Jako, że kochanej gry nigdy za wiele, pokusiłam się również o kolejne dwa dodatki, które ukazały się w tym miesiącu nakładem Wydawnictwa Nasza Księgarnia.
Wyprawa do El Dorado: dodatek Mokradła
Ten dodatek to sześć nowych modułów, z których cztery stanowią dodatkowe elementy planszy, urozmaicające trasę, jaką mamy do przebycia w drodze do El Dorado.
Czaszki
Nowe elementy wprowadzają symbole czaszek, które znajdują się na znanych już z wersji podstawowej polach wody/dżungli/wioski. Czaszka oznacza, że nie możemy zakończyć swojego ruchu na polu, na którym się ona znajduje. Powoduje to, że musimy dokładnie planować swoje ruchy i zatrzymać się przed polem z czaszką lub opracować trasę w taki sposób, aby nieprzyjazne pola ominąć lub przebyć w jednej turze i zatrzymać się w dozwolonym miejscu.
Przełęcze górskie
W zestawie znajdziemy też płytki przełęczy górskich, które układamy na planszy. Jak sama nazwa wskazuje, są to przesmyki, otoczone górami. Ten element może dodać do gry trochę negatywnej interakcji. odpowiednie ustawienie swoich pionków w okolicy przesmyku może skutecznie zablokować drogę innym graczom.
Mokradła
Trzecim modułem, jaki zawiera dodatek Mokradła są płytki z całkiem nowym typem terenu, tytułowymi mokradłami. Są to pola uniwersalne, czyli takie, po których możemy się przemieszczać, używając do tego dowolnego rodzaju kart ruchu. Należy tu jednak zwracać uwagę na liczbę symboli krokodyli, jakie znajdują się na tym terenie. Wskazują one jaką siłę karty musimy wykorzystać, aby wejść na dane pole. Płytki są dwustronne i zawierają łatwiejszy wariant z jednej strony i odrobinę trudniejszy z drugiej. Dzięki temu modułowi możemy nieznacznie przyspieszyć rozgrywkę.
Rwący nurt
Kolejny moduł to płytki z obszarem zwanym rwący nurt. Do wejścia na ten obszar będziemy wykorzystywać karty z symbolem wiosła, a działanie specjalne tego terenu polega na tym, że po znalezieniu się na którymś z pól szybkiego nurtu, jesteśmy automatycznie przesuwani na kolejne tego typu pole. W zależności od tego jak ułożona jest płytka z nurtem, wejście na nią pozwoli lekko przyspieszyć podróż naszego pionka, bez konieczności wykorzystywania do tego karty lub utrudni naszą podróż, odpychając pionek w niechcianym kierunku.
Świątynie
Świątynie to elementy, które mogą nieznacznie wydłużyć rozgrywkę. Są to cztery dodatkowe płytki, które rozkładamy na trasie do El Dorado. Celem graczy jest odwiedzenie każdej z nich, przed dotarciem do finałowej lokacji.
Płytki mokradeł, rwącego nurtu oraz świątyń możemy układać na płytkach z podstawowej wersji gry, zasłaniając tym samym część starych pól lub dołączyć je z boku planszy.
Plemię Muisca
Ostatnim elementem w tym dodatku jest zestaw ośmiu kart plemienia. Przetasowaną talię dokładamy obok rynku i odkrywamy dwie z kart. Gracz w swojej turze może zakupić taką kartę, płacąc widniejący na niej koszt. Karty plemienia ułatwiają nam poruszanie się po planszy, czyli w pewnym sensie uzupełniają naszą talię startową. Mają one jednak jedną niewątpliwą zaletę. Po zakupie nie musimy od razu korzystać ze zdobytej umiejętności. Kartę możemy położyć na środku swojej płytki i wykorzystać ją w innej dowolnej turze, w momencie kiedy będzie nam najbardziej potrzebna. Dzięki takiemu zabiegowi mamy większą elastyczność i szansę na bardziej efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów.
Wyprawa do El Dorado: dodatek Smoki
Na ten dodatek składają się trzy moduły.
Smoki
Pierwszy z nich to tytułowe smoki, które wprowadzają do gry negatywną interakcję. Rozstawione na planszy cztery figurki smoków sieją postrach w swojej okolicy, a obszar otaczający smoki jest dla nas niedostępny. Możemy jednak użyć kart z talii (kolory smoków odpowiadają kolorom kart) aby przesunąć smoka o jedno lub dwa pola. W ten sposób torujemy sobie drogę, jeśli smok nam ją zagradza. A jeśli chcemy trochę poprzeszkadzać innym graczom to przesuwamy takiego smoka w miejsce, w którym utrudni on naszym rywalom przeprawę. W module smoki poza figurkami dostajemy też trzy karty specjalne, pozwalające na przesuwnie smoków o dwa pola lub w dowolne miejsce na planszy oraz poruszanie się w obszarze zasiedlonym przez smoka.
Skarby
Kolejnym modułem są skarby, czyli żetony dające nam bonus w postaci dodatkowego ruchu. Żetony rozkładamy na trasie wyprawy, po jednym na każdej płytce terenu. Zdobywamy je w podobny sposób, jak żetony jaskiń znane z podstawowej wersji gry, czyli kończąc swój ruch na polu sąsiadującym ze skarbem. W tym przypadku musimy jednak opłacić ich koszt, odrzucając do pudełka wskazane na żetonie karty. Zdobyte żetony możemy wykorzystać na dwa sposoby. Jednym z nich jest przesunięcie swojego pionka o dwa dowolne pola. Innym jest kolekcjonowanie skarbów i dążenie do zdobycia czterech z nich. Daje to gwarantowaną wygraną, bez konieczności osiągnięcia mety wyścigu. Niewątpliwą zaletą zdobywania żetonów skarbów jest też możliwość „odchudzenia” swojej talii ze słabych kart startowych, zapychających talię.
Mgły
Ostatnim modułem w dodatku smoki są mgły. Są to dwustronne płytki, na których rodzaj terenu jest ukryty po jednej stronie i widoczny po drugiej. Płytki takie losowo układamy na każdej z podstawowych płytek terenu, w taki sposób aby rodzaj terenu był ukryty i nieznany graczom. Dopiero w momencie, kiedy pionek któregoś z graczy zatrzyma się na polu sąsiadującym z płytką mgły, odwracamy ją i dowiadujemy się jaki rodzaj terenu krył się pod nią. Dzięki takiemu zabiegowi trudniej jest zaplanować z wyprzedzeniem naszą trasę.
Podsumowanie
Jeśli jesteście fanami Wyprawy do El Dorado, ale podstawowa rozgrywka już Wam się znudziła, albo macie zastrzeżenia co do długości rozgrywki, interakcji między graczami, czy jakiekolwiek inne… to prawdopodobnie w dodatku Mokradła i Smoki znajdziecie rozwiązanie Waszej bolączki. Liczba modułów, ich różnorodność i możliwość dowolnego łączenia sprawiają, że otwierają się przed nami ogromne możliwości jeśli chodzi o modyfikacje rozgrywki.
Warto pamiętać, możemy dowolnie łączyć nie tylko wszystkie moduły z dodatków Mokradła i Smoki, ale i te z Demonów dżungli. I choć na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że takie zmiany mocno skomplikują grę, to jest to tylko pozorne wrażenie. Nowe zasady łatwo opanować i niezależnie od wprowadzonych zmian, rozgrywka wciąż jest płynna i intuicyjna. Oczywiście nie polecam rzucania się od razu na głęboką wodę i łączenia wszystkiego na raz. Warto zacząć od dwóch, trzech modułów. Sprawdźmy, które nam pasują i które najlepiej ze sobą współgrają. Dopiero po kilku rozgrywkach będziemy w stanie ocenić, jaki zestaw sprawia nam najwięcej frajdy. A i tak gwarantuję, że chęć urozmaicania kolejnych rozgrywek sprawi, że nie poprzestaniemy na tym jednym ulubionym układzie. Tak duża liczba dodatków i modułów daje praktycznie nieskończone możliwości.
wydawnictwo: Nasza Księgarnia Gry
liczba graczy: 2-4
wiek: 10+
czas gry: 60 minut
Uwaga – to nie jest samodzielna gra! Do rozgrywki wymagana jest podstawowa wersja gry Wyprawa do El Dorado