W naszej kolekcji planszówek jednoosobowe gry logiczne mają całkiem sporą reprezentację. Są to gry różnych wydawnictw, z przeróżnymi mechanikami. Jednak jest jedna, która wyróżnia się wśród tych wszystkich łamigłówek. To wydana w 2010 roku gra Club 2%.
Zawartość
- 5 plastikowych domków;
- 10 figurek;
- 84 karty z zadaniami (i odpowiedziami na rewersie);
- instrukcja.
Wszystkie elementy mają swoje miejsce w specjalnie dla nich przeznaczonych otworach w wyprasce. Bardzo podoba mi się ten zabieg, gra jest estetyczna i ładnie się dzięki temu prezentuje.
Gra Club 2% – Rozgrywka
W grze będziemy wykorzystywać karty z zadaniami, ponumerowanymi od 1 do 84. Pierwsze zadania są najłatwiejsze, kolejne stają się coraz trudniejsze i trudniejsze… W najłatwiejszych zadaniach będziemy mieli do dyspozycji trzy domki i trzech mieszkańców. Trochę trudniejsze zawierają trzy domki, trzech mieszkańców i trzy zwierzaki. W miarę wzrostu poziomu trudności zadań, zwiększa się też liczba domków, mieszkańców i ich pupili.
Celem gry jest odpowiednie rozmieszczenie mieszkańców i ich zwierzaków we właściwych domkach oraz przylegających do nich ogródkach. Zadania wykonamy podążając za wskazówkami z kart, dotyczącymi tego kto, gdzie i z kim mieszka.
Na kartach zadań znajdą się różne spośród kilku informacji np.:
- który domek należy do wskazanego mieszkańca;
- kto jest jego sąsiadem;
- lub z kim nie sąsiaduje;
- z jakim zwierzątkiem mieszka itp.
Drogą dedukcji należy ustalić lokalizację poszczególnych bohaterów. Czasem informacje od razu złożą się w logiczną całość i uda się wszystkich sprawnie ulokować. Niekiedy jednak chwilę zajmie, zanim znajdziemy punkt zaczepienia, czyli jedną pewną informację. Bo to od niej wszystko się zaczyna i najczęściej dalej już idzie sprawnie.
Wszystkie informacje podane są za pomocą ikonografii, dzięki czemu są czytelne i przede wszystkim zrozumiałe dla dzieci, które jeszcze nie czytają.
Może Was (a raczej Wasze dzieci) kusić, żeby przeskakiwać zadania i próbować swoich sił na wyższych poziomach, ale raczej bym to odradzała. Stopniowe dawkowanie sobie tych ćwiczeń delikatnie drażniących szare komórki jest znacznie przyjemniejsze, niż skok na głęboką wodę 🙂
Podsumowanie
Club 2% to gra, która genialnie rozwija logiczne myślenie, zdolności dedukcyjne i umiejętność łączenia posiadanych informacji. Muszę jednak zwrócić uwagę, że wskazany przez wydawcę minimalny wiek graczy dotyczy tylko ułamka zabawy. Czterolatki poradzą sobie z kilkoma łatwiejszymi zadaniami, ale te trudniejsze wymagają już umiejętności będących poza zasięgiem takiego malucha. Śmiało można powiedzieć, że to zabawa dla przedszkolaków i ich starszego rodzeństwa. Każdy znajdzie zadania dostosowane do swojego wieku i umiejętności.
Większość tego typu gier logicznych jest teoretycznie przeznaczona dla jednego gracza. U nas w domu to jednak funkcjonuje zupełnie inaczej. Rzadko zdarza się, żeby któreś z dzieci rozwiązywało zadnia/łamigłówki w pojedynkę. Praktycznie zawsze robimy to w większym gronie. Albo ja z dzieckiem, albo dzieci w dwójkę czy trójkę, a czasami nawet siadamy nad trudniejszym zadaniem całą rodziną. I takie wspólne rozwiązywanie zadań sprawia nam o wiele więcej frajdy, niż robienie tego w pojedynkę. Narady, dyskusje, burza mózgów, wzajemne przekonywanie się o słuszności naszej tezy. Tyle wspaniałej nauki podczas jednej zabawy!
W gronie ulubionych gier logicznych moich dzieci znajdują się też :
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.