Co ciekawe, o tej grze pisałam już na blogu kilkakrotnie, pokazywałam Wam różne pomysły na wykorzystanie jej w nauce matematyki. Pojawiała się ona jednak pod nazwą Kropki i kwadraty, ponieważ taką właśnie nazwę ja pamiętałam z dzieciństwa. Okazało się, że znana jest bardziej pod nazwą Gra w Szewca lub Gra w kreski. Cóż, człowiek uczy się całe życie 😉
Tym razem kolejna, czwarta już wersja gry. O wcześniejszych przeczytacie tutaj:
Kropki i kwadraty – gra z dodawaniem i odejmowaniem
Przygotowanie
Do gry będziemy potrzebować długopisów w dwóch kolorach oraz kartki z zaznaczonymi na niej kropkami. Możecie ją przygotować samodzielnie lub skorzystać z jednego z wielu dostępnych generatorów, w których sami tworzycie szablon. Ja korzystam ze Stemsheets, w którym można ustawić wielkość kropek, ich kolor i rozstaw.
Kolejnym krokiem jest wpisanie pomiędzy kropkami przypadkowych liczb z zakresu 1-9.
Przygotowałam planszę z uzupełnionymi już liczbami, możecie ją pobrać poniżej.
Gra w kreski – plansza
Rozgrywka
Gra przebiega według zasad znanych z klasycznej wersji Szewca.
Gracze na zmianę rysują linie łączące pary kropek, znajdujące się obok siebie w pionie lub w poziomie.
Celem gry jest zamknięcie jak największej liczby małych kwadratów ostatnią kreską. Gracz, który zamknie kwadrat ma prawo do następnego ruchu. Zamknięte kwadraty zamalowujemy swoim kolorem lub zapisujemy zdobyte punkty pod polem gry.
W przypadku tej wersji gry dochodzi jeszcze jeden cel, a mianowicie zamykanie kwadratów, wewnątrz których znajdują się te większe wartości.
Na koniec gry nie sumujemy bowiem liczby zamkniętych przez graczy kwadratów, a wartości jakie się w nich znajdują. Gracz, który zbierze największą sumę, wygrywa.