Ostatnio na blogu pojawia się sporo gier, które pomagają dzieciom ćwiczyć oraz utrwalać kolejność wykonywania działań. To temat, do którego często wracam, ponieważ uważam, że jest to niezwykle ważny element nauki matematyki. Warto więc od czasu do czasu przypominać i utrwalać te zasady, nawet jeśli nasze dzieci wydają się je dobrze znać. Dzięki temu zyskują pewność w obliczeniach i uczą się myśleć krok po kroku, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce.
Co ciekawe, wciąż spotykam się z sytuacjami, gdy nawet dorośli mają problem z przypomnieniem sobie, jaka jest właściwa kolejność wykonywania działań matematycznych. Trudno powiedzieć, z czego to wynika, jednak być może to znak naszych czasów, w których technologia coraz częściej wyręcza nas w myśleniu.
Przygotowanie
W zabawie może wziąć udział dowolna liczba uczestników, dlatego z powodzeniem możemy wykorzystać ją zarówno w domu, jak i na lekcjach matematyki.
Do gry wykorzystamy trzy kostki sześciościenne. Przydadzą się też kartki i coś do pisania dla każdego z graczy.
Jeśli uznacie, że trzy kostki to zbyt małe wyzwanie, zawsze możecie zwiększyć ich liczbę do czterech czy pięciu. Ważne, aby dopasować to do możliwości dzieci.
Rozgrywka
Wybrany gracz rzuca wszystkim kostkami jednocześnie.
Wylosowane liczby posłużą nam do utworzenia działania, a celem jest uzyskanie wyniku równego lub jak najbliższego liczbie 15.
W działaniach możemy wykorzystać dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgi i nawiasy.
Punktacja
wynik równy 15 daje nam 3 punkty,
wynik różniący się o 1 to 2 punkty,
wynik mniejszy lub większy o 2 to 1 punkt.
każdy wynik, różniący się o 3 lub więcej nie jest punktowany.
Gramy ustaloną liczbę rund. Kto zbierze najwięcej punktów – wygrywa.
Przy okazji odsyłam Was do innych gier, które pozwalają utrwalać kolejność wykonywania działań matematycznych. Gry te nadają się do wykorzystania w klasie w większych grupach.
Kolejność wykonywania działań klasa 5
Jeśli chciałabyś / chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę i odwdzięczyć się za udostępniane przeze mnie materiały, będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.

