Gra matematyczna 24 powstała w latach 60-tych XX wieku jako odpowiedź na pytanie, na ile możliwych sposobów da się uzyskać liczbę 24, wykorzystując przy tym 4 dowolne liczby.
Gra jest świetnym materiałem do wykorzystania na lekcjach matematyki, w ramach utrwalania kolejności wykonywania działań. Zachęca dzieci do rozwiązywania problemów, ale w sposób, który przypomina bardziej kreatywne ćwiczenie lub układankę, niż tradycyjną naukę i nudne obliczenia w książce.
Przygotowanie
Oryginalna wersja gry zakłada wykorzystanie tradycyjnej talii kart, a dokładnie kart o wartościach 2-10 oraz asów zastępujących jedynki. Dodatkowo przydadzą się kartki oraz coś do pisania dla wszystkich graczy.
Rozgrywka
Wszystkie karty tasujemy, a następnie na środku stołu wykładamy odkryte cztery z nich.
Zadaniem graczy jest jak najszybsze ułożenie ze wszystkich czterech kart działania, które pozwoli uzyskać wynik równy 24. W tym celu można wykorzystać dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie oraz nawiasy.
Gracze mogą tworzyć działania w pamięci lub notować je na kartkach. Oczywiście w przypadku osób, które nie rachują sprawnie w pamięci, kartka będzie obowiązkowa*. Jest to też dobre rozwiązanie, kiedy mierzą się ze sobą gracze o różnych umiejętnościach. Wtedy z założenia możemy próbować wyrównać szanse, pozostawiając tych bardziej zaawansowanych bez możliwości notowania.
*Notowanie na kartkach może być pomocne również w sytuacji, gdy w grę wchodzą nawiasy. Np. gdy 24 mamy stworzyć z liczb 5,5,4,3. Działanie 5×5-4-3 nie da nam pożądanego wyniku, ale już 5×5-(4-3) tak.
Osoba, która jako pierwsza ułoży poprawne działanie, zdobywa wykorzystane w tej rundzie karty.
Gramy do momentu, aż skończą się karty w talii. Zwycięzcą zostaje gracz, który zebrał najwięcej kart.
Może się zdarzyć sytuacja, że żaden z graczy nie będzie w stanie stworzyć prawidłowego działania z dostępnych kart. Wtedy karty wtasowujemy w talię i wykładamy kolejne cztery.
Warianty
Istnieje wariant, w którym do gry wykorzystujemy walety, damy i króle. Odpowiadają one kolejno wartościom 11,12 oraz 13.
Grę możemy też zmienić w zabawę, w której wspólnie staramy się stworzyć liczbę 24 na wiele sposobów. Myślę, że to świetny pomysł na urozmaicenie zajęć matematycznych w szkole. Żadnej presji czasu czy rywalizacji, tylko burza mózgów i dobra zabawa.
Ciekawostki
- Listę możliwych rozwiązań znajdziecie na tej stronie 4nums.
- Gra w 24 doczekała się specjalnego wydania 24 game. Jako zwolenniczka wszelkich wersji DIY, upraszczania sobie życia (oszczędność miejsca na półce) oraz unikania niepotrzebnych wydatków, osobiście uważam taką wersję za nietrafiony pomysł 😉
Na blogu pojawiło się już wiele gier, w których dzieci mogą wykazać się umiejętnością tworzenia działań. W większości są one łatwiejsze od gry w 24. Można też dostosować ich poziom trudności do umiejętności dzieci, przez wykorzystanie tylko wybranych działań np. dodawania i odejmowania na początek .
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.