Ganges: Karty i Karma to karciana wersja klasycznego planszowego Gangesu, którego jestem od lat ogromną fanką. Pojawienie się nowego, zmienionego wydania to ciekawy zabieg. Już na starcie gra z pewnością wzbudzi zainteresowanie graczy zaznajomionych z klasykiem. Dodatkowo jako wersja w pewien sposób uproszczona, być może trafi też do szerszego grona odbiorców.
⠀
Cel gry
W grze wcielamy się w jednego z władców starożytnych Indii, który próbuje zbudować potęgę swojej prowincji. Naszym celem jest zdobycie sławy i bogactwa, a konkretnie: odwrócenie wszystkich sześciu kart ścieżki punktacji, które każdy z graczy ma przed sobą. Pierwsza osoba, która odwróci wszystkie – wygrywa!
Przygotowanie
Gracze układają przed sobą zestaw sześciu kart ścieżki punktacji w wybranym kolorze.
Na środku, w zasięgu wszystkich graczy powinny znaleźć się karty administratora oraz żetony sławy, karmy i monety.
Pozostałe karty biorące udział w grze są dwustronne. Na jednej stronie jest kość (czyli liczba i kolor), a na drugiej budowle, statki, towary czy akcja pałacowa. Wszystkie te karty tasujemy, a następnie rozkładamy kilkanaście z nich odwróconych stroną akcji do góry (dokładana liczba kart zależy od liczby graczy biorących udział w grze).
⠀
Rozgrywka
Gracze rozpoczynają rozgrywkę z czterema kartami kości na ręku. Oznacza to, że muszą trzymać je obrócone stroną kości do siebie tak, aby inni gracze nie widzieli ich kolorów i wartości.
W każdej turze gracze mogą wykonać jedną akcję dobrania karty z pomiędzy pięciu dostępnych. Do wyboru mamy:
- karty z kością;
- darmowe karty towaru;
- karty budowli, za które należy zapłacić kością w kolorze i wartości odpowiadającym oznaczeniu na karcie budowli, wartość kości może być też większa od wymaganej;
- karty statku, których zakup należy opłacić kością w dowolnym kolorze lecz o wartości dokładnie takiej jak wskazano na karcie;
- karty akcji pałacowej, za które podobnie jak w przypadku kart statku płacimy kością w dowolnym kolorze, ale o konkretnej wskazanej wartości.
W trakcie gry dążymy do tego, aby zdobywać monety oraz żetony sławy.
Karty budynków dają nam głownie żetony sławy, czasem też produkty czy monety. Dzięki kartom statków zyskamy żetony karmy, monety, żetony sławy, towary czy dobierzemy dodatkowe karty. Bonusy na tych kartach są bardzo zróżnicowane. Karty akcji pałacowej dadzą nam specjalne, jednorazowe akcje. Z kolei dzięki kartom towarów możemy wymienić 3 różne lub 3 takie same dobra na monety.
Każde 6 monet daje możliwość odwrócenia skrajnej karty na ścieżce punktacji, podobny rezultat uzyskamy wydając 3 żetony sławy. Ponadto każda z odwróconych kart da nam dodatkowe bonusy. Wszystko to przybliża nas do osiągnięcia celu gry, czyli odwrócenia wszystkich sześciu kart ścieżki punktacji.
⠀
Podsumowanie
Na pierwszy rzut oka gra może się wydawać nieco skomplikowana. Sporo tu akcji/wymiany/bonusów. Ale nie zrażajcie się, oznaczenia są zrozumiałe, rozgrywka intuicyjna i już po pierwszej partii wszystko wskakuje na swoje miejsce.
Jak to w przypadku gier karcianych bywa, mamy tu pewną dawkę losowości. Nie jest ona jednak przytłaczająca i zazwyczaj nie wpływa znacząco na przebieg gry. Zawsze mamy możliwość, żeby coś wykombinować. Nawet jeśli od razu nie zrealizujemy założonego planu to po drodze możemy skupić się na przygotowaniach czy wypełnić jakieś mniejsze cele. Czasem nawet zupełnie niespodziewanie przyjdzie nam zmienić plany bo tak akurat ułożą się dla nas karty. Ale nie ma w tym nic złego, grunt to być przygotowanym na różne taktyczne zwroty akcji.
⠀
Jako ogromna fanka planszowego Gangesa miałam co do tej gry całkiem spore oczekiwania. Nie wiem czy przypadkiem nie zbyt duże. Jednak Ganges: Karty i Karma to mała karcianka i trudno w przypadku takiej gry o skomplikowane strategie czy większą złożoność. Muszę przyznać, że mimo ograniczonych możliwości gra jest bardzo satysfakcjonująca. Oferuje całkiem sporo kombinowania, konieczność podejmowania taktycznych decyzji w reakcji na dostępność kart oraz odrobinę negatywnej interakcji. Krótkie rozgrywki sprawiają, że często na jednej partii się nie kończy. Kiedy zamiast myśleć „uff, nareszcie koniec”, rzucamy „to może zagramy jeszcze raz” to dla nie zdecydowanie wyznacznik dobrej gry.
wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 2-4
wiek: 12+ (ja bym sugerowała 10+)
czas gry: 30-45 minut
zasady: proste
Recenzja gry Ganges: Karty i Karma powstała we współpracy z wydawnictwem Rebel.
Treść recenzji to moja prywatna opinia, wydawnictwo nie miało na nią wpływu.