Azul: Witraże Sintry to kolejna już odsłona uznanej serii gier planszowych autorstwa Michaela Kieslinga. W tej edycji gracze wcielają się w mistrzów witrażu, których zadaniem jest ozdobienie okien pałacu w Sintrze taflami szkła, tworząc kunsztowne wzory, które zachwycą króla Portugalii Manuela I.
Gra opiera się na znanej z klasycznej wersji gry mechanice dobierania płytek. Jednak już sposób układania ich na planszy i punktowanie są zupełnie inne. Podczas rozgrywki zdecydowanie czujemy, że znacznie różni się ona od tej, którą znamy z klasyka. To dwie zupełnie różne gry.
⠀
Komponenty i wykonanie
W pudełku znajdziemy kolorowe, półprzezroczyste płytki, przypominające szklane elementy witrażu, które są nie tylko estetyczne, ale i solidnie wykonane. Płytki te są z resztą znakiem rozpoznawczym całej serii. Modułowe plansze graczy składają się z dwustronnych elementów, umożliwiających różnorodne konfiguracje i zwiększających regrywalność. W zestawie dostajemy też materiałowy woreczek do losowego dobierania płytek i pudełko na wykorzystane płytki, które nie jest elementem niezbędnym, ale miłym dodatkiem. Kartonowe warsztaty dostawców szkła, z których gracze będą pobierać płytki podczas rozgrywki wykonane są z grubej tektury i z pewnością długo posłużą. Niestety tego samego nie można powiedzieć o planszy punktacji, która jest dość cienka. To jednak drobiazg w skali pozostałych świetnej jakości elementów.
Zasady gry
Naszym celem jest zdobycie jak największej liczby punktów poprzez układanie kolorowych płytek na swojej planszy witrażu. Rozgrywka toczy się przez sześć rund, z których każda składa się z fazy pobierania płytek oraz ich układania.
W fazie pobierania gracze na zmianę wybierają płytki z warsztatów lub centralnej puli. Starają się tym samym dobrać odpowiednie kolory pasujące do ich witraży. Następnie, w fazie układania, umieszczają je w wybranych kolumnach swojej planszy, zgodnie z pozycją pionka witrażysty. Kluczowym elementem jest zarządzanie ruchem witrażysty, który porusza się w prawo, a jego cofnięcie na początek planszy wiąże się z wykorzystaniem na ten ruch całej swojej tury.
Po wypełnieniu kolumny gracz otrzymuje punkty i może obrócić ją na drugą stronę lub usunąć z gry, jeśli uzupełnił już obie strony. Dodatkowo, każda runda premiuje określony kolor płytek, co wpływa na decyzje graczy dotyczące wyboru i układania elementów.
⠀
Wrażenia z rozgrywki
Azul: Witraże Sintry zachwyca estetyką wykonania. Kolorowe, szklane płytki nie tylko cieszą oko, ale również dodają grze elegancji i klimatu. Modułowe plansze graczy zapewniają różnorodność i sprawiają, że każda rozgrywka jest niepowtarzalna.
Mechanika gry jest intuicyjna, z łatwością radzą sobie z nią początkujący gracze czy starsze dzieci. Zarządzanie ruchem witrażysty oraz decyzje dotyczące wyboru płytek i kolumn do wypełnienia wymagają od nas odrobiny kombinowania, a przede wszystkim taktycznego myślenia. Niewiele tu miejsca na długoterminowe strategie, ze względu na nieprzewidywalność pojawiania się koloru nowych płytek w kolejnych rundach. A i decyzje podejmowane przez innych graczy znacząco wpływają na dostępność płytek, a co za tym idzie możliwości jakie nam pozostawiają.
Gra skaluje się dobrze przy każdej liczbie uczestników. W rozgrywkach dwuosobowych mamy większą kontrolę nad sytuacją na planszy, podczas gdy przy większej liczbie graczy pojawia się więcej interakcji i nieprzewidzianych zwrotów akcji.
⠀
⠀
Podsumowanie
Azul: Witraże Sintry to udana kontynuacja serii, która wprowadza nowe mechaniki i odświeża rozgrywkę znaną z pierwszej części. Piękne wykonanie, proste zasady oraz szczypta interakcji miedzy graczami sprawią, że gra przypadnie do gustu szerokiemu gronu odbiorców. W naszym przypadku doskonale sprawdza się jako gra rodzinna. Również początkujący gracze nie będą mieli najmniejszych problemów z opanowaniem niezwykle przystępnych zasad. A co z doświadczonymi graczami? Ja zaliczam się do ich grona i bawię się przy grze równie dobrze jak moi mniej doświadczeni współgracze. Jeśli więc szukasz nieskomplikowaniej gry logicznej o wysokiej regrywalności i atrakcyjnym wyglądzie, Azul: Witraże Sintry z pewnością spełni Twoje oczekiwania.
⠀
wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 2-4
wiek: 8+
czas gry: 30-45 minut
zasady: proste
Inne gry z serii Azul, których recenzje znajdziecie na blogu: Azul: Mistrz czekolady, Azul: Letni Pawilon, Azul: Pojedynek
Recenzja gry Azul: Witraże Sintry powstała we współpracy z wydawnictwem Rebel.
Treść recenzji to moja prywatna opinia, wydawnictwo nie miało na nią wpływu.