Kiedy w zapowiedziach wydawniczych pojawiła się gra Velonimo, od razu przykuła moją uwagę. I wcale nie ze względu na tematykę czy wygląd. Przekonał mnie autor, sam Bruno Cathala, który stoi za takimi hitami jak Kingdomino, Pięć Klanów, Yamatai czy 7 Cudów Świata: Pojedynek. Gry jego autorstwa mają zaszczytne miejsce w mojej kolekcji, dlatego trudno się dziwić, że jestem tak entuzjastycznie nastawiona do jego kolejnych projektów.
Velonimo to mała, lekka gra karciana. Idealna do pogrania z rodziną po obiedzie czy ze znajomymi przy kawie. Przypomina znane i lubiane klasyczne gry karciane, w których dążymy do jak najszybszego pozbycia się kart z ręki.
Cel gry
W grze będziemy zagrywać karty reprezentujące zwierzęta biorące udział w wyścigu kolarskim. Aby wygrać cały wyścig musimy tak zarządzać naszymi kolarzami, aby zajęli najlepsze miejsca w trakcie pięciu etapów wyścigu i na koniec zebrali więcej punktów, niż rywale.
Każdy z etapów wyścigu to osobna runda, a jej zwycięzcą zostaje gracz, który jako pierwszy pozbędzie się kart z ręki. Jednak jak to w prawdziwym wyścigu bywa, nie kończy się on z momentem przekroczenia linii mety przez pierwszego zawodnika. Reszta walczy dalej o zajęcie kolejnych punktowanych miejsc.
Na koniec każdej rundy gracze podliczają wszystkie zdobyte dotychczas punkty. Gracz, który ma ich najwięcej otrzymuje kartę z koszulką lidera. Zwycięzcą całego wyścigu zostaje gracz, który przejmie kartę lidera na koniec rundy 5.
Rozgrywka
Każdy z graczy otrzymuje po 11 kart, które trzyma w ukryciu przed innymi. Reszta talii nie będzie wykorzystana w tej turze.
Gracze, począwszy od gracza rozpoczynającego, na zmianę wykładają karty na stół. Może to być jedna karta, zestaw kilku kart o tej samej wartości lub zestaw kart w tym samym kolorze (o dowolnych wartościach). Należy przestrzegać jednej, najważniejszej zasady. Wartość kolejnych dokładanych kart musi być większa od wartości kart dołożonych przez poprzedniego gracza. I tu pojawia się dość nietypowy zabieg. Każda z kart w zestawie warta jest 10 punktów plus wartość najsłabszej z nich. Na przykład karty 1,2,3 warte są 31 punktów.
Jeśli gracz nie może lub nie chce przebić wartości kart leżących na stole to ma prawo spasować. Wtedy omija się jego kolejkę i gra trwa nadal. Może on jednak wrócić do gry w kolejnej turze, pod warunkiem że wszyscy gracze nie spasują. Jeśli tak się stanie to tura się kończy i gracz, który jako ostatni położył kartę, zabiera je wszystkie, a następnie rozpoczyna nową turę poprzez wyłożenie dowolnej karty na stół.
W talii wystepują też karty o większych wartościach np. 30, 45, 50 tzw. „karty ucieczki”. Pozwalają nam osiągnąć przewagę w wybranym momencie, czyli oderwać się od peletonu, nie możemy jednak łączyć ich z innymi. Dodatkowo do dyspozycji mamy karty o wartości 1, które mają zdolność specjalną i pozwalają wymienić ją na inną losową kartę z puli kart wybranego przeciwnika.
Podsumowanie
Gra jest prosta, ale wymaga od nas umiejętności wyczucia odpowiedniego momentu na zagranie wybranych kart. Kolejne wykładanie kart o coraz większej łącznej wartości wydaje się być poprawną strategią, ale jeśli gramy z przeciwnikiem, który ma pewne doświadczenie, to nie wystarczy. Spasowanie lub atak w kluczowym momencie gry jest kluczem do sukcesu.
Proste zasady i dynamiczna rozgrywka powodują, że Velonimo doskonale sprawdzi się podczas spotkań z niegrającymi znajomymi. Zasady wytłumaczymy w dwie minuty, dzięki czemu bez trudu wprowadzimy do gry nowych graczy. W trakcie rozgrywki pojawia się sporo dyskusji, a to jeden z elementów, które dla mnie bezwzględnie muszą pojawić się na tego typu spotkaniach. W końcu nie po to odwiedzili nas znajomi, żebyśmy sobie posiedzieli razem w ciszy 😉
Velonimo przypadnie też do gustu starszym dzieciom. Te, które lubią i radzą sobie z grami takimi jak Makao, i tutaj doskonale się odnajdą.
wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 2-5
wiek: 7+
czas gry: 30-40 minut
zasady: proste
Recenzja gry Velonimo: Zwierzę na rowerze powstała we współpracy z wydawnictwem Rebel.
Treść recenzji to moja prywatna opinia, wydawnictwo nie miało na nią wpływu.