Dla mojego starszego przedszkolaka przygotowałam prostą grę matematyczną, która pozwoli mu utrwalić znajomość liczb w zakresie do 100 oraz ich umiejscowienie względem siebie. Te umiejętności dobrze jest też ćwiczyć, wykorzystując tablicę setki. Kilka pomysłów na zabawy matematyczne z tablicą znajdziecie tutaj Brakujące liczby oraz Brakujące liczby cz.2
Ale wróćmy do dzisiejszej gry. Może w niej brać udział dwóch i więcej graczy. Dolna granica wieku to jakieś 6-7 lat, w zależności od umiejętności dzieci.
Przygotowanie
Do zabawy będziemy potrzebować kartek oraz czegoś do pisania dla każdego z graczy. Ponadto niezbędne będą dwie kostki dziesięciościenne lub talia kart, z której wybieramy wszystkie karty wartościach 2-9 oraz asy, które zastąpią jedynki.
Każdy z graczy rysuje na swojej kartce 10 pól ułożonych w linii. W pierwszym polu pisujemy liczbę 10, a w ostatnim 100. Poniżej możecie pobrać planszę do gry ze skróconym opisem zasad.
Liczby dwucyfrowe – plansza
Cel gry
Gracze na zmianę rzucają dwiema kostkami lub dobierają dwie karty z talii. Z wylosowanych liczb z zakresu 1-9 będą tworzyć liczby dwucyfrowe. Następnie wybraną liczbę wpiszą w jednym z dostępnych pól.
Należy jednak pamiętać o najważniejszej zasadzie gry. Liczby wpisywane w każdym kolejnym polu na planszy muszą być większe od poprzednich. O ile na początku gry nietrudno będzie znaleźć miejsce dla wylosowanych liczb, o tyle pod koniec okaże się to problematyczne.
Jeśli wylosowane wartości nie pozwolą na stworzenie liczby, którą można wpisać w dostępnych polach, to gracz traci kolejkę. Tę sytuację dobrze ilustruje poniższe zdjęcie. Gracz mógłby stworzyć 26 lub 62, ale żadnej z tych liczb nie może wpisać na planszy.
Gramy do momentu, aż jeden z graczy uzupełni wszystkie swoje pola. Będzie to oznaczało jego wygraną. Jeśli jednak gracze zakończą grę w tej samej rundzie, to zwycięzcą zostanie gracz, który uzyskał większą sumę liczb. Ten warunek powinien wpłynąć na liczby wybierane przez graczy w czasie rozgrywki. Jeśli więc wylosowaliśmy liczby 5 oraz 6 i mamy możliwość wpisania zarówno 56 jak i 65, to warto wykorzystać tę większą liczbę. W razie remisu da nam to dodatkowe 9 punktów.