Remik, znany też pod nazwami remi lub remibrydż, to prosa gra karciana dla dwóch i więcej graczy. W zależności od liczby osób biorących udział w grze, wykorzystujemy różną liczbę talii. Dla dwóch graczy wystarczy jedna talia, dla 3-4 graczy będziemy potrzebować dwóch talii, a powyżej 5 osób trzy talie i więcej.
Choć liczba graczy jest praktycznie nieograniczona, osobiście nie polecam grać w więcej niż 5 osób. Oczekiwanie na swoją kolej znacznie się wtedy wydłuża.
Zasady gry w Remika są bardzo przystępne, bez problemu opanują je już dzieci 8-letnie.
Wartości kart w remiku
Starszeństwo kart przebiega w tradycyjny sposób: as, król, dama, walet oraz karty od dziesiątki do dwójki. As może mieć też wartość 1. Jokery zastępują wszystkie inne karty, bez względu na ich wartość lub kolor.
Poszczególne karty mają następującą wartość:
- joker – 30 punktów na koniec gry lub zgodnie z wartością karty jaką zastępuje, w przypadku obliczania wartości sekwensu;
- as – 11 punktów w sekwensie as-król-dama i 1 punkt w sekwensie as-dwójka-trójka i na koniec gry;
- król – 10 punktów;
- dama – 10 punktów;
- walet – 10 punktów;
- karty od 2 do 10 – zgodnie z wartością liczbową.
Zasady gry w Remika
Karty tasujemy i rozdajemy graczom po 13. Pozostałe karty trafiają na stos kart zakrytych. Wierzchnią kartę z tego stosu wykładamy odkrytą na środku stołu.
Gracz w swoim ruchu dobiera jedna kartę z zakrytego stosu dobierania. Następnie może wyłożyć* na stół swoje karty w postaci układów: sekwensów (co najmniej trzy kolejne karty tego samego koloru) lub kompletów (trzy lub cztery karty tej samej wartości). Na koniec odkłada jedną kartę na stos kart odrzuconych.
*Warunkiem „wyłożenia się” jest posiadanie co najmniej jednego „czystego” sekwensu, czyli nie zawierającego jokera oraz co najmniej 51 punktów w wykładanych kartach. Od tego momentu gracz ma możliwość dokładania swoich kart do wszystkich leżących na stole sekwensów i grup. Gracz ma również prawo wziąć ze stołu jokera, kładąc w jego miejsce kartę, którą właśnie zastępował. Dobrany w ten sposób joker musi jednak zostać natychmiast wyłożony na stół z nowym sekwensem lub grupą.
W wyjątkowej sytuacji gracz zamiast z zakrytego stosu dobierania, może dobrać kartę ze stosu kart odrzuconych. Może jednak tak zrobić tylko w sytuacji, gdy w tym samym ruchu zakończy grę.
Celem gry jest wyłożenie wszystkich kart oraz położenie ostatniej karty na stos odkryty. Gracz który jako pierwszy pozbędzie się swoich kart, wygrywa rundę.
Punktacja na koniec gry
Na koniec rundy gracz otrzymuje ujemne punkty za posiadane w ręku karty (zgodnie z punktacją podaną powyżej).
Jeśli gracz nie zdążył „wyłożyć się” przed końcem rozgrywki to otrzymuje 100 pkt karnych (nie liczymy pojedynczych kart z wyjątkiem jokerów, wartych dodatkowe -30 punktów).
Rozgrywamy kilka rund. Gramy do momentu, gdy jeden z graczy przekroczy ustaloną liczbę punktów ujemnych (np. 300, 500 lub 1000). Zwycięzcą zostaje gracz, który zebrał najmniej punktów ujemnych.
Zasady gry w remika mogą się nieznacznie różnić w zależności od źródła. Na przestrzeni lat powstała niezliczona ilość wersji gry oraz sposobów zliczania punktów. Ja przedstawiłam Wam zasady, które znam z dzieciństwa. Jeśli jednak chcecie trochę urozmaicić rozgrywkę lub graliście w przeszłości na innych zasadach, ale nie potraficie sobie dokładnie ich przypomnieć, to być może znajdziecie je wśród wariantów, przedstawionych w Wikipedii.
A jak już o dzieciństwie mowa to obok Remika, drugą moją ulubioną grą karcianą było Makao. A w co Wy grywacie?
liczba graczy: 2 i więcej
wiek: 8+
czas gry: 30 minut
zasady: Proste