Recto Verso to szybka i emocjonująca gra rodzinna, w której liczy się spostrzegawczość, orientacja przestrzenna i umiejętność komunikacji. W odróżnieniu od innych gier logicznych, w których bazujemy głównie na samodzielnej pracy, tym razem dostajemy zadanie, które gracze wykonają wspólnie. Miła odmiana!
Zawartość
- dwustronna plansza (dla 2 i 3-6 graczy);
- 11 drewnianych elementów (klocków);
- 64 karty z zadaniami na dwóch poziomach trudności;
- żetony graczy oraz żetony punktacji.
Cel gry
W grze „Recto Verso” dwóch graczy stara się jednocześnie odtworzyć konstrukcję z klocków, według wzoru widocznego na karcie. Sęk w tym, że każdy z graczy widzi inny układ elementów, ponieważ patrzą oni na przeciwne strony budowli. Dodatkowo, czas na wykonanie zadania jest ograniczony.
Rozgrywka
Gra posiada dwa tryby rozgrywki. Kooperacyjny, w którym dwóch graczy wspólnie mierzy się z czasem oraz rywalizacyjny, w którym gracze walczą o punkty.
W każdym z wariantów zadaniem graczy jest jak najszybsze ułożenie wzoru z wybranej karty, z zachowaniem kilku zasad:
- gracz może patrzeć tylko na swoją stronę karty;
- do stworzenia konstrukcji należy wykorzystać wszystkie dostępne elementy;
- przed elementami nie może znajdować się wolna przestrzeń;
- budowla musi się mieścić w wyznaczonym polu 4×4.
Dozwolone (a nawet wskazane) jest przesuwanie, przestawianie i obracanie wszystkich dostępnych elementów. Gracze mogę się ze sobą komunikować w dowolny sposób, rozmawiać o położeniu elementów i wspólnie planować ich dalsze rozmieszczenie.
W trybie kooperacyjnym gracze mają do pokonania 7 etapów. Każdy z nich to dwie minuty na wykonanie zadania czyli prawidłowe ułożenie konstrukcji widocznej na karcie. W zależności od tego ile czasu im to zajmie, gracze zdobywają od 1 do 10 punktów. Ostateczną liczbę zdobytych punktów należy porównać z punktacją, która określi poziom graczy.
W grze rywalizacyjnej również gramy parami, tym razem jednak każdą rundę rozgrywamy z innym partnerem. W sumie każdy z każdym zagra dwa razy (lub trzy w przypadku gry 3-osobowej). I w tym przypadku liczba zdobytych punktów zależna jest od czasu, jaki zajęło parze rozwiązanie zadania. Na koniec gry porównujemy zdobyte punkty, a zwycięzcą zostaje ten, kto zdobył ich najwięcej.
Podsumowanie
Poza wieloma oczywistymi zaletami, takimi jak ćwiczenie orientacji przestrzennej, spostrzegawczości czy koncentracji, gra rozwija też umiejętność komunikacji i współpracy. Z resztą to właśnie interakcja wyróżnia Recto Verso spośród innych tego typu gier logicznych, w których gracze zazwyczaj działają samodzielnie, na własny rachunek, gdzie rozgrywka często przebiega w ciszy, bez większych emocji. W tym przypadku jest zupełnie inaczej. Ciągłe rozmowy, przekazywanie informacji, próby wspólnego rozwiązywania zadania pod presją czasu powodują, że gra jest niezwykle dynamiczna i wyzwala całkiem sporo emocji.
Wydawca sugeruje 8+ jako dolną granicę wieku, ale drobna zmiana zasad pozwoli z powodzeniem zagrać już dzieciom 6-letnim. Wystarczy wyeliminować ograniczenie czasowe, wykorzystać karty z łatwiejszymi zadaniami i bazować tylko na współpracy.
Polecam dla tych młodszych i starszych fanów gier logicznych i układanek przestrzennych 🙂
wydawnictwo: Egmont
liczba graczy: 2-6
wiek: 8+
czas gry: 30 minut
zasady: Proste
Recenzja powstała we współpracy z wydawnictwem:
Jeśli nie chcesz przegapić najnowszych recenzji i pomysłów na gry edukacyjne dla dzieci,
obserwuj nas na Instagramie