Aktywności, w których wykorzystujemy instrukcje słowne tak się spodobały moim dzieciom, że nie miałam innego wyjścia jak wymyślić kolejne. No i wymyśliłam…
Tym razem mamy zabawę kooperacyjną dla dwóch osób (chociaż można tez grać w parach). Czego wymaga ona od dzieci? Podobnie jak w przypadku innych naszych aktywności, w których występowały instrukcje słowne, i tu pojawia się konieczność operowania stronami prawa, lewa, góra, dół. Przyda się tez dobrze rozwinięta orientacja przestrzenna i umiejętność skupienia uwagi.
Zabawa z labiryntem – na czym to polega
– skręć w prawo i idź tak długo aż trafisz na ścianę;
– odwróć się w lewą stronę i idź prosto;
– omiń pierwszy skręt w lewo, idź dalej i skręć w kolejną ścieżkę;
– masz przed sobą długa prostą, w jej połowie skręć w prawo itp.
Jak gramy z młodszymi dziećmi
Przede wszystkim zaczynamy od tego, że to rodzic podaje instrukcje a dziecko odszukuje właściwą drogę. Słuchanie i podążanie drogą według wskazówek jest znacznie łatwiejsze niż tworzenie instrukcji.
Po ustawieniu znacznika w naszym labiryncie siadamy obok dziecka i podajemy instrukcje, obserwując jednocześnie jego poczynania. Korygujemy jeśli trzeba i tłumaczymy, gdy dziecko nie rozumie jakiegoś fragmentu instrukcji.
Dopiero po kilku udanych próbach z pomocą rodzica przeszłabym do właściwej zabawy. No chyba, że gramy ze starszym dzieckiem czy mężem, to wtedy już bez wprowadzenia 😉
Matematyczne instrukcje słowne
Matematyczna mucha wyszła
Trzy świnki
Kamelot Junior