Dara to gra strategiczna dla dwóch osób, wywodząca się z Nigerii. Znalazłam ją na Wikipedii i wydała mi się na tyle interesująca, że postanowiłam przyjrzeć się jej bliżej. Gdy więcej o niej poczytałam, wiedziałam już, że dołączy do naszej kolekcji gier DIY, takich jak np. Młynek bądź Achi.
Uwielbiam gry, które nie wymagają długiego tłumaczenia zasad, a jednocześnie są na tyle interesujące, że wciąż chce się do nich wracać. Taka właśnie jest Dara.
⠀
Rozgrywka toczy się na prostokątnej planszy 5×6 i z pozoru nie przypomina Młynka a jednak…ma z nim wiele wspólnego. Jest jednak bardziej złożona i wcale nie taka łatwa jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka.
W tej grze swoje ruchy trzeba planować z wyprzedzeniem co może być całkiem fajnym wstępem do gry w szachy lub jej urozmaiceniem.
Czego potrzebujemy do gry
– 12 żetonów w dwóch kolorach
–Planszy do gry o wymiarach 6×5 pól
⠀
Jak gramy
Podobnie jak w przypadku młynka, i tutaj mamy do czynienia z fazami gry.
„Faza upuszczania”
– Gracze na zmianę umieszczają po jednym żetonie w swoim kolorze na planszy.
– Podczas tej fazy nie można ułożyć 3 swoich żetonów w rzędzie.
– Nawet jeśli gracz w ten sposób je ułoży, nie może usunąć z planszy żetonu przeciwnika.
Kiedy już wszystkie żetony ustawione są na planszy rozpoczyna się kolejna faza.
„Faza ruchu”
– Gracze kolejno przesuwają swoje żetony (o jedno pole w pionie, poziomie lub po przekątnej), próbując utworzyć rząd z 3 swoich żetonów.
– Gdy gracz ułoży trzy w rzędzie, może usunąć jeden dowolny żeton przeciwnika z planszy.
– Nie może to być jednak żeton należący do ułożonej wcześniej grupy 3 w rzędzie.
– Rząd trzech żetonów można ułożyć tylko w pionie lub poziomie, nie po przekątnej.
Jak wygrać
Celem gry jest usunięcie z planszy 10 żetonów przeciwnika. Kiedy zostaną mu tylko dwa, gra kończy się jego przegraną.
Grę zgłaszam do projektu Grajmy!