Dzisiejsza propozycja to zabawa matematyczna dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, do której wystarczy nam tylko kartka i coś do pisania (ewentualnie karty).
Zabawa polega na tworzeniu liczb według podanych warunków. Można notować je tradycyjnie na kartce, ale zachęcam do wykorzystania kart lub pociętych karteczek z cyframi 0-9, którymi dziecko będzie mogło manipulować w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.
⠀
Rozgrzewka
Na początek warto zaproponować kilka prostszych zadań, w których dzieci ułożą liczby, spełniające poszczególne kryteria (jedna liczba – jedno kryterium).
Z dostępnych liczb ułóż:
⬩ dowolną liczbę parzystą;
⬩ liczbę, która będzie miała “2” w dziesiątkach;
⬩ największą liczbę dwucyfrową;
⬩ liczbę nieparzystą, większą od 20 itd.
Wyzwanie
Po rozgrzewce przechodzimy do zadania głównego, które będzie polegało na umieszczeniu cyfr we właściwych pozycjach tak, aby uzyskać możliwie najlepsze wyniki spełniające jednocześnie wszystkie wymagane kryteria np.:
⬩ liczba trzycyfrowa;
⬩ największa liczba nieparzysta;
⬩ liczba podzielna przez 5.
Ale wystarczy dorzucić jeszcze jeden warunek i już nasza liczba docelowa będzie inna np.:
⬩ liczba najbliższa 500.
Podane warunki są tylko przykładowe, ale Wy oczywiście możecie zmieniać je wedle uznania, dostosowując do umiejętności dzieci, urozmaicając zabawę.
⠀
Warianty
⬩ ograniczcie wybór, spośród liczb 0-9 wybierzcie tylko kilka.
⬩ jeśli pracujecie w większych grupach, możecie się nawet pokusić o konkurs w parach. Pary dostają punkt za każdy dobrze spełniony warunek. Na koniec sumujemy zdobyte punkty i wyłaniamy zwycięzcę/zwycięzców.
To zadanie jest świetną propozycją do pracy w parach gdzie dzieci, bądź rodzic z dzieckiem, wspólnie ustalają najlepszą strategię, wymienią się pomysłami, uzasadniając przy tym swoje decyzje. To fantastyczny trening współpracy, umiejętności poszukiwania najlepszych rozwiązań i argumentowania.
Pomysł pochodzi ze strony http://nrich.maths.org
Więcej gier i zabaw matematycznych znajdziecie pod etykietą Matematyka
Udanej zabawy 🙂