Na fali naszych fejsbukowych wspominek na temat gier z lat 80-tych i 90-tych powstała matematyczna gra dedukcyjna Mastermind print and play, czyli wersja do druku bardzo niegdyś popularnej gry logicznej.
Do zabawy możecie wykorzystać gotowe arkusze z dwoma poziomami trudności.
W czterech pierwszych kolumnach wpisujemy odgadywany kod a w kolejnych czterech, symbole mówiące nam czy liczba jest trafiona i we właściwym miejscu.
Mastermind arkusz do pobrania
Zasady gry w Mastermind
Przygotujcie planszę do gry oraz jedną kartkę, która posłuży za brudnopis. Zaczynamy od tego, ze jeden z graczy w ukryciu wpisuje do brudnopisu ciąg czterech lub pięciu liczb. W zależności od tego jaką wersję wybierzecie, zadanie będzie łatwiejsze (przy czterech liczbach) lub trudniejsze (przy pięciu).
Gracz odgadujący kod próbuje odnaleźć właściwą kombinację liczb, wpisując swoje próby w tabelce w kolejnych rzędach. Ważne jest zarówno to jakie liczby występują w kodzie jak i ich położenie. Gracz ma na to wcześniej ustaloną liczbę prób (np. 8, 10 lub 12).
Po każdej próbie osoba kodująca daje wskazówki czy dana liczba występuje w kodzie i czy jest we właściwym miejscu. Wyniki oznaczamy na dwa sposoby.
Jeśli liczba jest prawidłowa i w dodatku dobrze ulokowana w tabelce, zaznaczamy to zamalowanym kółkiem.
Jeśli liczba jest prawidłowa ale w niewłaściwym miejscu to w odpowiednim miejscu rysujemy niezamalowane kółko.