nauka matematyki w kuchni

Świąteczna matematyka w kuchni

przez Dzieciaki z potencjalem

Jak tytuł wskazuje, będzie trochę o świętach, kuchni i matematyce. Czy te trzy tematy mogą mieć ze sobą coś wspólnego? Jasne, że tak 🙂 

Chcę się dziś z Wami podzielić pomysłami na to gdzie w kuchni można znaleźć matematykę. A jest jej całkiem sporo. Święta to okres, w którym w kuchni spędzamy dużo czasu więc może będzie okazja, żeby pobawić się trochę matematyką.


Nasze pierwsze świąteczno-kuchenne przygotowania zaczęliśmy od pieczenia pierników. Podczas przygotowywania ciasta dzieci ważyły produkty, odliczały ich ilość, dozowały za pomocą łyżek i łyżeczek. Wspólnie ustawiliśmy temperaturę w piekarniku i timer. 
Przy okazji pokazałam im jak można odmierzać niektóre produkty bez użycia wagi, z jakimi pojemnościami produktów możemy się spotkać oraz jak obliczyć ilość produktów potrzebną do wytworzenia większej ilości pierników, niż ta przewidziana w przepisie.

Matematyki w kuchni jest znacznie więcej, ale trudno jest przekazać wszystko za jednym razem dlatego temat z pewnością będziemy kontynuować podczas dalszych świątecznych przygotowań. 

Poniżej kilka pomysłów jak możemy pobawić się matematyką w kuchni.
 

Odmierzanie składników

 
  •  ilość produktów (pięć jajek)
  •  pojemności płynów (litr mleka)
  •  waga produktów (pół kilo mąki)

 

Przeliczanie miar i wag, pojęcia połowy, ćwiartki

 
  •  ile gramów ma kilogram
  •  ile ml ma litr
  •  ile to ćwiartka 
Taka wiedza będzie nam potrzebna do dalszych obliczeń np. podczas odmierzania lub dzielenia naszych produktów na mniejsze porcje.

 

na zdjęciu leżą na stole dwa jajka, butelka mleka i kilogram mąki w opakowaniu

 

 

Obsługa urządzeń kuchennych

 
  •  ustawienie temperatury w piekarniku
  •  ustawienie timera bądź kontrolowanie czasu na zegarze
  •  obsługa wagi



matematyka w kuchni

Dodatkowe obliczenia

 
  •  odmierzanie 500g mąki gdy do dyspozycji mamy opakowanie 1kg i nie mamy wagi
  • dzielenie produktu na części np. Mamy kostkę masła 200g a potrzebujemy 150g, jak ją podzielić aby otrzymać potrzebna nam ilość bez użycia wagi?
  • przepis podstawowy przewiduje, że z podanej ilości składników otrzymamy 12 pierników, o ile należy zwiększyć ilość wszystkich składników, jeśli chcemy otrzymać 18 pierników?
  • użycie naczyń kuchennych do obliczenia objętości czy pojemności
  1. 1 łyżeczka to 5g
  2. 1 łyżka to 15g
  3. 1 łyżka = 3 łyżeczki
  4. 1 szklanka to 250ml


matematyka w kuchni

 


Dlaczego 1 szklanka wody waży 250g gdy 1 szklanka oleju tylko 225g a ta sama ilość miodu aż 360g?  Tu już kłania się fizyka i gęstość cieczy więc trochę się zapędziłam ale warto zwrócić dzieciom na to uwagę, że różne produkty, przy tej samej pojemności mogą mieć inna wagę.
 
Dla zaawansowanych, podajemy kaloryczność składników w przeliczeniu na 100g produktu. Zadanie – oblicz kaloryczność całej porcji pierników ;))
 

Po całym procesie odmierzania, ważenia i przeliczania ćwiczyliśmy układanie pierników na blasze tak aby jak najwięcej zmieściło się na raz do piekarnika. Przy okazji dzieci zauważyły, że pierniki ułożyły się w sekwencję 🙂

 

na zdjęciu dwa rzędy pierników w kształcie choinki, ułożone na blasze

 

 
 
Wpis bierze udział w międzyblogowym projekcie Matematyka na święta
 
 
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

2 komentarze

Buba z Bajdocji 12 grudnia, 2019 - 8:38 pm

Extra! O taką zabawę z matematyką chodziło! 🙂

Odpowiedz
Dzieciaki z potencjałem 19 grudnia, 2019 - 8:20 am

Jakoś nadmiarem świątecznych pomysłów nie mogę się pochwalić ale zawsze to coś 😉

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności wiecej

Nasza strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy lepiej dostosowywać treści do Twoich preferencji. Przez dalsze korzystanie z tej strony bez zmian ustawień przeglądarki wyrażasz na to zgodę. Więcej informacji przeczytasz w dziale Polityce Prywatności.

Close