Jak tytuł wskazuje, będzie trochę o świętach, kuchni i matematyce. Czy te trzy tematy mogą mieć ze sobą coś wspólnego? Jasne, że tak 🙂
Chcę się dziś z Wami podzielić pomysłami na to gdzie w kuchni można znaleźć matematykę. A jest jej całkiem sporo. Święta to okres, w którym w kuchni spędzamy dużo czasu więc może będzie okazja, żeby pobawić się trochę matematyką.
Nasze pierwsze świąteczno-kuchenne przygotowania zaczęliśmy od pieczenia pierników. Podczas przygotowywania ciasta dzieci ważyły produkty, odliczały ich ilość, dozowały za pomocą łyżek i łyżeczek. Wspólnie ustawiliśmy temperaturę w piekarniku i timer.
Przy okazji pokazałam im jak można odmierzać niektóre produkty bez użycia wagi, z jakimi pojemnościami produktów możemy się spotkać oraz jak obliczyć ilość produktów potrzebną do wytworzenia większej ilości pierników, niż ta przewidziana w przepisie.
Matematyki w kuchni jest znacznie więcej, ale trudno jest przekazać wszystko za jednym razem dlatego temat z pewnością będziemy kontynuować podczas dalszych świątecznych przygotowań.
Poniżej kilka pomysłów jak możemy pobawić się matematyką w kuchni.
Przy okazji pokazałam im jak można odmierzać niektóre produkty bez użycia wagi, z jakimi pojemnościami produktów możemy się spotkać oraz jak obliczyć ilość produktów potrzebną do wytworzenia większej ilości pierników, niż ta przewidziana w przepisie.
Matematyki w kuchni jest znacznie więcej, ale trudno jest przekazać wszystko za jednym razem dlatego temat z pewnością będziemy kontynuować podczas dalszych świątecznych przygotowań.
Poniżej kilka pomysłów jak możemy pobawić się matematyką w kuchni.
Odmierzanie składników
- ilość produktów (pięć jajek)
- pojemności płynów (litr mleka)
- waga produktów (pół kilo mąki)
Przeliczanie miar i wag, pojęcia połowy, ćwiartki
- ile gramów ma kilogram
- ile ml ma litr
- ile to ćwiartka
Taka wiedza będzie nam potrzebna do dalszych obliczeń np. podczas odmierzania lub dzielenia naszych produktów na mniejsze porcje.
Obsługa urządzeń kuchennych
- ustawienie temperatury w piekarniku
- ustawienie timera bądź kontrolowanie czasu na zegarze
- obsługa wagi
⠀
⠀
Dodatkowe obliczenia
- odmierzanie 500g mąki gdy do dyspozycji mamy opakowanie 1kg i nie mamy wagi
- dzielenie produktu na części np. Mamy kostkę masła 200g a potrzebujemy 150g, jak ją podzielić aby otrzymać potrzebna nam ilość bez użycia wagi?
- przepis podstawowy przewiduje, że z podanej ilości składników otrzymamy 12 pierników, o ile należy zwiększyć ilość wszystkich składników, jeśli chcemy otrzymać 18 pierników?
- użycie naczyń kuchennych do obliczenia objętości czy pojemności
- 1 łyżeczka to 5g
- 1 łyżka to 15g
- 1 łyżka = 3 łyżeczki
- 1 szklanka to 250ml
Dlaczego 1 szklanka wody waży 250g gdy 1 szklanka oleju tylko 225g a ta sama ilość miodu aż 360g? Tu już kłania się fizyka i gęstość cieczy więc trochę się zapędziłam ale warto zwrócić dzieciom na to uwagę, że różne produkty, przy tej samej pojemności mogą mieć inna wagę.
Dla zaawansowanych, podajemy kaloryczność składników w przeliczeniu na 100g produktu. Zadanie – oblicz kaloryczność całej porcji pierników ;))
Po całym procesie odmierzania, ważenia i przeliczania ćwiczyliśmy układanie pierników na blasze tak aby jak najwięcej zmieściło się na raz do piekarnika. Przy okazji dzieci zauważyły, że pierniki ułożyły się w sekwencję 🙂
Wpis bierze udział w międzyblogowym projekcie Matematyka na święta
⠀
⠀
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.
2 komentarze
Extra! O taką zabawę z matematyką chodziło! 🙂
Jakoś nadmiarem świątecznych pomysłów nie mogę się pochwalić ale zawsze to coś 😉