Dziś gra, która pomoże dzieciom opanować dziesiątkowy system pozycyjny. Jeśli zastanawiacie się co to takiego, spieszę z wytłumaczeniem. Dziesiątkowy system pozycyjny to taki system, w którym znaczenie cyfry zależy od jej położenia w liczbie, a dziesięć jednostek niższego rzędu oznacza jedną jednostkę wyższego rzędu.
⠀
Niestety regułki nigdy do mnie nie przemawiały i jestem pewna, że nie jestem wyjątkiem. Jak zatem dzieci mają utrwalić wiedzę, której może nie do końca rozumieją? Najlepiej przez doświadczanie. I tu z pomocą przychodzi nam dzisiejsza gra.
Niestety regułki nigdy do mnie nie przemawiały i jestem pewna, że nie jestem wyjątkiem. Jak zatem dzieci mają utrwalić wiedzę, której może nie do końca rozumieją? Najlepiej przez doświadczanie. I tu z pomocą przychodzi nam dzisiejsza gra.
⠀
Może w niej wziąć udział 2+ graczy (w zasadzie nie ma limitu). Do zabawy będziemy potrzebować talii kart Uno, z której usuwamy karty specjalne, a pozostawiamy tylko te z liczbami 0-9. Karty Uno możecie zastąpić talią tradycyjnych kart o wartościach 1-9 lub kością dziesięciościenną.
⠀
Dodatkowo uszykujcie sobie kartki i długopis. Na kartkach rysujemy 4 kolumny i oznaczamy: w pierwszej tysiące, w drugiej setki, w trzeciej dziesiątki a w czwartej jedności.
⠀
Jak gramy
Karty tasujemy i rozdajemy po 4 każdemu z graczy. Każdy kładzie swoje karty zakryte na stole. W swojej turze gracz odkrywa jedną z wylosowanych czterech kart i jej wartość wpisuje w jednej z czterech kolumn na swojej karcie. Później odkrywa kolejną i wpisuje w dowolną kolumnę itd.
Cała zabawa polega na tym, żeby zdecydować w której kolumnie wpisać daną wartość tak, aby powstała finalnie liczba 4 cyfrowa, była jak największa.
W innej wersji losujemy cztery wspólne dla wszystkich karty, które układamy zakryte na środku stołu. Po odkryciu pierwszej, każdy z graczy decyduje w której rubryce ją wpisać. Następnie odkrywamy kolejną i tak dalej.
⠀
Punktacja
Punkty możemy liczyć na dwa sposoby:
1. Po każdej rundzie gracze porównują swoje wyniki i dostają za nie punkty. 0 za najniższy wynik, a każdy kolejny, wyższy wynik otrzymuje o 1 punkt więcej (punktacja będzie się różnić w zależności od liczby graczy).
2. Druga opcja polega na zsumowaniu wszystkich otrzymanych liczb.
⠀
Po określonej liczbie rund gracze zliczają zdobyte punkty / porównują ostatecznie osiągniętą sumę. Wygrywa oczywiście gracz z najwyższą sumą.
⠀
Gra jest okazją do rozmowy o tym jaką strategię najlepiej zastosować. Gdzie zapisać zero odkryte jako pierwsze? W której kolumnie wpisać np. 9? Czym się kierować? My to wiemy ale dzieci muszą dopiero do tego dojść 😉
Bo one niestety często uczą się matematyki mechanicznie, bez zrozumienia. A to na dłuższą metę nie ma sensu (w zasadzie w ogóle nie ma sensu). Za to doświadczanie i wizualizowanie zdecydowanie ułatwia zrozumienie 🙂
Gra to dzisiejsza niespodzianka dla najstarszego syna, ciekawe czy sobie z nią poradzi…
Gra to dzisiejsza niespodzianka dla najstarszego syna, ciekawe czy sobie z nią poradzi…
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.