gry matematyczne na lekcji

 

Dziś przychodzę do Was z szybką grą, która doskonali dodawanie do 20 (a w zasadzie 18).

Przygotowanie

Do gry będziemy potrzebować trzech sześciościennych kostek oraz kartek, znaczników i czegoś do pisania.

Gracze (dwóch i więcej) rysują na swoich kartkach plansze z 18 polami i w każdym wpisują po jednej liczbie 1-18.

Ja swoją planszę tradycyjnie już wydrukowałam i zalaminowałam, ponieważ posłuży nam do innych gier (o tym już niedługo) 🙂 Ale Wy możecie ją zwyczajnie narysować..
 
Do gry potrzebujemy też 15 żetonów lub znaczników, które układamy na wybranych przez nas polach (mogą to być kolorowe kartoniki jak u nas, guziki czy plastikowe nakrętki). Trzy dowolne pola zostają odkryte. Jeśli nie macie znaczników to pola wystarczy wykreślić długopisem.

Rozgrywka

Zadaniem gracza jest rzucenie trzema kośćmi i wybranie wyniku (JEDNEJ LICZBY), który zostanie odznaczony na planszy. Istnieje kilka możliwości:
 
  • wybieramy wynik z jednej kostki
  • wybieramy wynik z dwóch kostek czyli sumę wylosowanych liczb np. wypadło 2,4,6 więc możemy wybrać 2+4 lub 2+6 lub 4+6
  • wybieramy wynik będący sumą trzech wylosowanych liczb np. 2,4,6 daje nam 12.
 
Każdej z wylosowanych liczb możemy użyć tylko raz w danej turze.
Po dokonaniu obliczeń usuwamy żeton z danego pola na planszy (lub wykreślamy, jeśli używacie długopisu).
Wygrywa gracz, który jako pierwszy usunie wszystkie swoje żetony lub będzie ich miał najmniej po określonej liczbie rund.

Jeśli gracie do 4 osób to każdy wykonuje swój rzut kostkami. Jeśli jednak wykorzystujecie gry matematyczne na lekcji i grupa jest większa, to wybierzcie jedną osobę, która będzie rzucała kostkami (w klasie może to być nauczyciel). Gracze indywidualnie podejmują decyzję jakiej kombinacji użyć, w zależności od sytuacji na planszy.

Warianty

A tutaj cała lista możliwych ruchów w wersji zmodyfikowanej.
Zdecydować się możemy na:
– wynik z jednej kostki (wykreślamy jeden potrzebny nam wynik);
– wyniki z dwóch kostek (wykreślamy w danej rundzie aż dwie liczby);
– wyniki z każdej z trzech kostek (wykreślamy w danej rundzie aż trzy liczby);
– wynik będący sumą dwóch lub trzech wylosowanych liczb (wykreślamy jedną liczbę);
– wynik będący sumą liczb z dwóch plus liczba z trzeciej kostki np. wypadło 2,4,6. Wybrać możemy 2+6 = 8 oraz 4.
Poniżej możecie zobaczyć zdjęcia z rozgrywki z nieco zmodyfikowanymi zasadami. Jest tu więcej kombinowania i przeliczania, dlatego ta wersja będzie odpowiednia jako urozmaicenie dla tych młodych graczy, którzy opanowali już wersję podstawową. 

Gracz w swojej rundzie mógł wykreślić więcej niż jedną liczbę. Najpierw były to 8 (6+2) i 6, a w kolejnej rundzie 11 (6+5) i 5.
kostki do gry
 
dodawanie
Po kilku rundach warto się zastanowić nad strategiami, jakie pomogą nam wygrać.
Na jakich polach najlepiej jest ustawić swoje żetony na początku gry? Czy ma to jakieś znaczenie? Jakich pól unikać?

 

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Sprawdź również

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności wiecej

Nasza strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy lepiej dostosowywać treści do Twoich preferencji. Przez dalsze korzystanie z tej strony bez zmian ustawień przeglądarki wyrażasz na to zgodę. Więcej informacji przeczytasz w dziale Polityce Prywatności.

Close