Dziś przychodzę do Was z szybką grą, która doskonali dodawanie do 20 (a w zasadzie 18).
Przygotowanie
Do gry będziemy potrzebować trzech sześciościennych kostek oraz kartek, znaczników i czegoś do pisania.
Gracze (dwóch i więcej) rysują na swoich kartkach plansze z 18 polami i w każdym wpisują po jednej liczbie 1-18.
Ja swoją planszę tradycyjnie już wydrukowałam i zalaminowałam, ponieważ posłuży nam do innych gier (o tym już niedługo) 🙂 Ale Wy możecie ją zwyczajnie narysować..
Do gry potrzebujemy też 15 żetonów lub znaczników, które układamy na wybranych przez nas polach (mogą to być kolorowe kartoniki jak u nas, guziki czy plastikowe nakrętki). Trzy dowolne pola zostają odkryte. Jeśli nie macie znaczników to pola wystarczy wykreślić długopisem.
Rozgrywka
Zadaniem gracza jest rzucenie trzema kośćmi i wybranie wyniku (JEDNEJ LICZBY), który zostanie odznaczony na planszy. Istnieje kilka możliwości:
- wybieramy wynik z jednej kostki
- wybieramy wynik z dwóch kostek czyli sumę wylosowanych liczb np. wypadło 2,4,6 więc możemy wybrać 2+4 lub 2+6 lub 4+6
- wybieramy wynik będący sumą trzech wylosowanych liczb np. 2,4,6 daje nam 12.
Każdej z wylosowanych liczb możemy użyć tylko raz w danej turze.
Po dokonaniu obliczeń usuwamy żeton z danego pola na planszy (lub wykreślamy, jeśli używacie długopisu).
Wygrywa gracz, który jako pierwszy usunie wszystkie swoje żetony lub będzie ich miał najmniej po określonej liczbie rund.
Jeśli gracie do 4 osób to każdy wykonuje swój rzut kostkami. Jeśli jednak wykorzystujecie gry matematyczne na lekcji i grupa jest większa, to wybierzcie jedną osobę, która będzie rzucała kostkami (w klasie może to być nauczyciel). Gracze indywidualnie podejmują decyzję jakiej kombinacji użyć, w zależności od sytuacji na planszy.
Warianty
A tutaj cała lista możliwych ruchów w wersji zmodyfikowanej.
Zdecydować się możemy na:
– wynik z jednej kostki (wykreślamy jeden potrzebny nam wynik);
– wyniki z dwóch kostek (wykreślamy w danej rundzie aż dwie liczby);
– wyniki z każdej z trzech kostek (wykreślamy w danej rundzie aż trzy liczby);
– wynik będący sumą dwóch lub trzech wylosowanych liczb (wykreślamy jedną liczbę);
– wynik będący sumą liczb z dwóch plus liczba z trzeciej kostki np. wypadło 2,4,6. Wybrać możemy 2+6 = 8 oraz 4.
Poniżej możecie zobaczyć zdjęcia z rozgrywki z nieco zmodyfikowanymi zasadami. Jest tu więcej kombinowania i przeliczania, dlatego ta wersja będzie odpowiednia jako urozmaicenie dla tych młodych graczy, którzy opanowali już wersję podstawową.
Gracz w swojej rundzie mógł wykreślić więcej niż jedną liczbę. Najpierw były to 8 (6+2) i 6, a w kolejnej rundzie 11 (6+5) i 5.
Gracz w swojej rundzie mógł wykreślić więcej niż jedną liczbę. Najpierw były to 8 (6+2) i 6, a w kolejnej rundzie 11 (6+5) i 5.
Po kilku rundach warto się zastanowić nad strategiami, jakie pomogą nam wygrać.
Na jakich polach najlepiej jest ustawić swoje żetony na początku gry? Czy ma to jakieś znaczenie? Jakich pól unikać?