Jekyll i Hyde to dwuosobowa gra karciana wydana w Polsce przez Wydawnictwo Nasza Księgarnia. Gra oparta jest na popularnej mechanice trick taking, czyli zbierania lew, znanej z takich klasyków jak chociażby gra w Tysiąca.
Zawartość
Zawartość pudełka jest wyjątkowo skromna, ale niech Was to nie zmyli. Niewielka talia 31 kart, 3 żetony, plansza i znacznik przemiany. Tylko tyle wystarczyło, aby stworzyć naprawdę dobrą grę.
Cel gry
Jekyll i Hyde to gra asymetryczna. Jeden z graczy wcieli się w postać utalentowanego naukowca Dr. Jekylla i w trakcie rozgrywki będzie starał się zachować równowagę pomiędzy zdobytymi, a przegranymi lewami. Im mniejsza różnica na koniec tury, tym lepiej dla niego bo będzie w stanie spowolnić, a nawet zahamować przemianę swojej postaci. Z kolei gracz wcielający się w mroczną postać Hyda będzie dążyć do tego, aby różnica pomiędzy wygranymi, a przegranymi lewami była jak największa. Ta właśnie różnica będzie stanowiła kroki, jakie Hyde postawi w kierunku swojej przemiany.
Gra potrwa 3 rundy. Jeśli po tym czasie znacznik przemiany przesunie się na koniec planszy, oznaczać to będzie klęskę Dr. Jekylla i zwycięstwo jego mrocznej strony, Hyda. W przeciwnym razie zatryumfuje dobro i zwycięży Dr. Jekyll.
Rozgrywka
Gracze rozpoczynają każdą z trzech rund od dobrania na rękę po 10 kart. Na talię składają się karty o wartościach od 1 do 7 w kolorach fioletowym, zielonym i czerwonym, oraz cztery karty eliksirów. Na początku każdej rundy wymieniamy się kartami: najpierw jedną, w kolejnej rundzie dwiema, a w ostatniej trzema. Taki zabieg pozwoli nam w pewnym stopniu poznać “rękę” przeciwnika.
W czasie rozgrywki gracze zagrywają karty naprzemiennie. Zagranie karty w danym kolorze wymusza na drugim graczu konieczność dołożenia karty w tym samym kolorze. Jeśli zagra on kartę o wyższej wartości, to wygrywa trick. Zagrany kolor wpływa również na siłę kolorów, jaka będzie obowiązywała w grze. Jeśli przeciwnik nie ma możliwości zagrania tego samego koloru, wykłada inną dowolną kartę, a zwycięża gracz zagrywający kartę o kolorze, który ma większa siłę. W takim przypadku nie bierze się pod uwagę wartości kart.
Ciekawym zabiegiem jest wykorzystanie w grze kart eliksirów, które można traktować jak jokery. Zastępują one dowolny kolor. Jeśli jedną z zagranych kart jest karta eliksiru to gracz, który wygrał ten konkretny pojedynek wykonuje akcję koloru, jaki eliksir zastąpił w tej potyczce. Kolor fioletowy pozwala zwycięzcy tricku na przejęcie punktu przemiany od przeciwnika, zielony powoduje konieczność wymiany 2 kart z ręki pomiędzy graczami, czerwony z kolei zeruje aktualną siłę kolorów.
Runda trwa do momentu, gdy gracze pozbędą się kart z ręki. Wtedy sprawdzamy ile tricków wygrał każdy z graczy. Różnica wskaże nam o ile pól należy przesunąć znacznik na torze przemiany. Po zakończeniu trzeciej rundy wyłaniamy zwycięzcę.
Podsumowanie
Gier z mechaniką trick taking jest na rynku mnóstwo i wcale niełatwo jest się przebić z czymś innowacyjnym. Muszę przyznać, że autorowi gry Jekyll i Hyde udało się to doskonale. Każda runda to takie przeciąganie liny, niby się siłujemy ale czasem trzeba też trochę popuścić, żeby innym razem pociągnąć mocniej. Przyzwyczajeni jesteśmy do wygrywania, a okazuje się, że nie raz trzeba będzie celowo się podłożyć. Kilka pierwszych potyczek może sprawić pewne trudności, ale w miarę nabierania doświadczenia widzimy coraz więcej możliwości, a rozgrywka zdecydowanie nabiera rumieńców.
Polecam szczególnie wielbicielom mechaniki trick taking, gwarantuję że gra miło Was zaskoczy.
wydawnictwo: Nasza Księgarnia
liczba graczy: 2
wiek: 10+
czas gry: 20 minut
zasady: proste
Recenzja gry Jekyll i Hyde powstała we współpracy z wydawnictwem Nasza Księgarnia.
Treść recenzji to moja prywatna opinia, wydawnictwo nie miało na nią wpływu.