Całkiem niedawno nakładem wydawnictwa Rebel ukazały się trzy dodatki do jednej z moich ulubionych gier Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares. Kryzys, Infrastruktura oraz Odkrycia to trzy niezależne dodatki, a każdy z nich odpowiada na inne potrzeby graczy.
Kryzys
Pierwszy z trzech dodatków skierowany jest do graczy, którzy cenią sobie kooperację. Podczas rozgrywki będziemy współpracować w celu uratowania planety przed czekającym ją upadkiem. Uderzenie asteroidy spowodowało powstanie dziury w atmosferze oraz zniszczenie części infrastruktury umożliwiającej życie na Marsie. W wyniku tych wydarzeń niebezpiecznie spada poziom tlenu i temperatura. Naszym zadaniem będzie utrzymanie wskaźników na odpowiednim poziomie i niedopuszczenie do sytuacji, w której na Marsie zabraknie tlenu, temperatura drastycznie spadnie lub z powierzchni planety znikną oceany.
Grę rozpoczynamy z maksymalnie podniesionymi wskaźnikami temperatury i tlenu oraz odsłoniętymi wszystkimi kaflami oceanów. Niestety w wyniku kolejnych kryzysów np. przerwania łańcucha dostaw, degradacji gazów cieplarnianych, lokalnych tsunami i wielu innych nieszczęść, wskaźniki będą spadać.
W ramach współpracy gracze nie tylko muszą zapanować nad kryzysami i nie doprowadzić do katastrofy, ale i finalnie tak poprowadzić odbudowę infrastruktury, aby wszystkie życiodajne wskaźniki powróciły to pierwotnego poziomu.
Uwielbiam gry kooperacyjne, więc “Kryzys” jest zdecydowanie dodatkiem po który będę często sięgać. Podoba mi się możliwość podzielenia ról pomiędzy graczy, tak aby każdy mógł odpowiadać za jakąś część infrastruktury i rozwijać konkretne umiejętności, oczywiście przy nieocenionym wsparciu współgraczy. Dodatkowo gra jest dużo bardziej emocjonująca, niż wersja podstawowa. Pojawiające się ciągle kryzysy i niepewność czy uda nam się dotrwać do końca rozgrywki powodują, że emocje nie opadają aż do finalnego rozstrzygnięcia naszych zmagań.
Odkrycia
W kolejnym dodatku wcielimy się w szefów korporacji pracujących nad ciągłym rozwojem i innowacjami. Naszym celem będzie rozwijanie technologii, tworzenie nowoczesnego sprzętu i zwiększanie wydajności produkcji. Wszystko po to, aby terraformacja planety przebiegała jeszcze sprawniej.
Co nowego znajdziemy w tym dodatku? Gra wprowadza cztery ciekawe mechaniki: nagrody, tytuły, wzmocnione karty faz i uniwersalny symbol.
Wzmocnione karty faz działają tak jak te standardowe, przy czym zapewniają dużo lepsze bonusy. Możemy zdobyć je wymieniając podstawową kartę fazy na jedną z tych ulepszonych. A możliwość taką dadzą nam wybrane karty projektów czy korporacji, które możemy zdobyć w trakcie rozgrywki.
Tytuły to jawne cele, o które gracze będą się ścigać. Tytuł otrzyma pierwszy gracz, który zrealizuje konkretny cel np. zdobędzie 8 zielonych kart czy wytworzy ciepło o wartości 10. Gracze mogą zrealizować dowolną liczbę celów, im więcej tym lepiej bo każdy żeton da na koniec gry 3 punkty zwycięstwa.
Nagrody to bonusy dla graczy, którzy najlepiej zrealizowali konkretne wymagania danej nagrody. Należą do nich np. wytworzenie największej ilości ciepła lub zdobycie największej liczby kart z konkretnym symbolem.
W dodatku znajdziemy też żetony z symbolami, które możemy wykorzystać, gdy na danej karcie projektu zamiast oznaczenia jej typu jest znak zapytania. W takim przypadku sami możemy zdecydować jaki symbol przypiszemy do naszej karty.
Z dodatkiem “Odkrycia” gra staje się jeszcze bardziej regrywalna. Jawne cele w postaci tytułów i nagród powodują, że chcemy się wyspecjalizować i ukierunkować swój rozwój. Karty wzmocnień nieznacznie przyspieszają rozgrywkę. Pozwalają sprawniej się rozwijać i realizować wybrane cele poprzez np. możliwość kilkukrotnej realizacji akcji w swojej rundzie, zdobycie większej liczby megakredytów czy dobranie dodatkowych kart. Dzięki temu, że dodatek nadaje rozgrywce dynamiki zdecydowaliśmy się włączyć go na stałe do naszych zmagań z terraformacją.
Infrastruktura
Na koniec dodatek, który najmniej przypadł mi do gustu. Wprowadza on przede wszystkim możliwość gry dla dwóch kolejnych graczy. Pojawia się tu też nowy wskaźnik globalny – infrastruktura.
Infrastruktura podobnie jak temperatura i tlen, również musi osiągnąć poziom maksymalny, aby gra dobiegła końca. Wskaźnik możemy zwiększać dzięki nowym kartom projektów, wymieniając 15 megakredytów za zwiększenie poziomu o jeden stopień lub wydając odpowiednią kombinację punktów ciepła i roślinności. Wydawca sugeruje, aby dodatkowy wskaźnik globalny wykorzystywać w grze na 5 lub 6 osób, w przeciwnym razie rozgrywka wydłuży się.
Już podstawowa wersja gry do najkrótszych nie należy (choć wciąż rozgrywka jest krótsza od pierwowzoru czyli klasycznej Terraformacji Marsa). W przypadku gry w 5-6 osób ten czas wydłuża się jeszcze bardziej. Ja osobiście nie należę do graczy, którzy lubią spędzać nad jedną grą długie godziny, dlatego ten wariant zdecydowanie nie jest dla mnie. Ale jeśli macie większe grono fanów tego tytułu i zawsze brakowało Wam możliwości wspólnego grania w pełnym składzie, to z pewnością ucieszy Was takie rozwiązanie.
wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 1-4 (dodatek Infrastruktura do 6 graczy)
wiek: 14+
czas gry: 60 minut (raczej celowałabym w 90 minut)
zasady: Wymagające
Recenzja dodatków do gry Terraformacja Marsa: Ekspedycja Ares powstała we współpracy z wydawnictwem Rebel.
Treść recenzji to moja prywatna opinia, wydawnictwo nie miało na nią wpływu.