Gra w Szpaki, znana też pod nazwą Jedenaście lub Karasinka to gra karciana dla 2-4 graczy w wieku od 7 lat.
Przygotowanie
Do gry potrzebna będzie pełna talia kart z wyłączeniem jokerów.
Karty tasujemy i rozdajemy graczom po cztery. Kolejne cztery wykładamy odkryte na stół. Reszta trafia na zakryty stos dobierania.
Celem gry jest zebranie jak największej liczby punktów.
Rozgrywka
Gracz w swojej turze ma zadanie stworzyć sumę 11 z jednej spośród kart trzymanych w ręce i co najmniej jednej z kart wyłożonych na stole. Jeśli ma taką możliwość, to wszystkie wykorzystane karty zabiera i odkłada na swój stos (karty pozostają tam już do końca rozgrywki).
Na pierwszym zdjęciu widzimy sytuację, w której gracz może dobrać spośród kart leżących na stole 7 i 3 oraz dołożyć do nich asa z ręki. Dzięki temu otrzyma wartość 11 i zdobędzie 3 karty.
Inną możliwością jest dobranie figur. Królem możemy wziąć ze stołu innego króla, a damą inną damę. Walet pozwala zabrać wszystkie leżące na stole karty, poza figurami. Karty figur nie maja konkretnych wartości, ale przydadzą się w końcowej punktacji (o tym w następnym akapicie). Dobieranie figury prezentuje poniższe zdjęcie. Gracz swoim królem z ręki zabiera króla kier.
Po zagraniu karty z ręki, dobieramy jedną ze stosu tak, aby zawsze mieć ich na ręce cztery. Karty na stole również uzupełniamy do czterech.
W sytuacji, gdy gracz nie ma możliwości zagrania żadnej karty, zmuszony jest wyłożyć na stół jedną z kart trzymanych na ręce, a w jej miejsce dobrać kartę ze stosu dobierania.
Gramy do momentu, aż skończą się karty w stosie dobierania.
Jeśli na koniec gry na stole wciąż pozostają jakieś karty, ale żaden z graczy nie jest w stanie ich dobrać, karty przepadają.
Gra w szpaki – punktacja
2 punkty – gracz z największą liczbą kart;
1 punkt – za 10 karo (dzwonek, zwany też poduszką) oraz 2 pik (wino, zwane też czarnym sercem);
1 punkt za największą liczbę trefli (żołędzie).
Gramy dowolną liczbę rund lub do momentu uzyskania przez jednego z graczy pożądanej liczby punktów np. 11 🙂
Warianty
- Jeśli chcecie skrócić rozgrywkę lub ją uprościć, to zrezygnujcie z kart figur. Pozostałe zasady bez zmian.
- Innym sposobem na ułatwienie gry jest ograniczenie punktacji końcowej do liczby zdobytych kart. Wtedy zwycięzcą zostaje gracz, który zebrał ich najwięcej. Nie bierzemy pod uwagę wartości czy kolorów.
Istnieje duża szansa, ze znacie grę z dzieciństwa z odrobine zmienionymi zasadami. Sama miałam problem grając ze znajomą bo każda z nas pamiętała je odrobine inaczej. Poszukiwania rozwiązania w Internecie również na nic się zdały bo tam nie dość, że niewiele informacji o grze w ogóle, to jeszcze te dostępne są sprzeczne. Ostatecznie te niewielkie różnice nie maja żadnego wpływu na rozgrywkę, więc nie ma sensu zaprzątać sobie nimi głowy.
Polecam waszej uwadze również inne tradycyjne gry karciane:
Jeśli podoba Ci się to co robię, korzystasz z udostępnianych przeze mnie materiałów i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.