Większość z Was zapewne pamięta kultową grę z czasów naszego dzieciństwa Mastermind. Gra przeznaczona jest dla dwóch osób i polega na odgadnięciu przez jedną z nich ukrytego kodu.
Dobrze wiecie jak lubię zmieniać zasady w grach i tworzyć ich nowe warianty. Tak też było z grą Mastermind print and play. Zamiast wpinania kolorowych pinezek w plastikową podstawkę, przygotowałam planszę do wydruku, na której wpisywaliśmy liczby. Tym razem pójdziemy o krok dalej.
Wielu z Was zapewne szuka odpowiedzi na pytanie – jak łatwo zapamiętać tabliczkę mnożenia. Odpowiedzią są gry i zabawy. Na blogu pojawiło się już sporo popularnych gier na kartce, w wersji z mnożeniem. Do tego zacnego grona dołączy dziś Mastemind z mnożeniem.
Przygotowanie i cel gry
Do gry będziemy potrzebować tylko kartki i czegoś do pisania. Kartkę dzielimy na sześć kolumn, a następnie wpisujemy w drugiej kolumnie znak mnożenia, a w czwartej znak „=”.
Jeden z graczy wymyśla działanie i zapisuje je na odwrocie kartki.
Zadaniem drugiej osoby będzie odtworzenie tego działania poprzez wpisywanie w tabelce wybranych liczb. Jeśli liczba będzie:
- prawidłowa i we właściwym miejscu to rysujemy koło niej znak „✔”;
- prawidłowa, ale w złym miejscu to rysujemy „o”;
- nieprawidłowa (w ogóle nie występuje w równaniu), wpisujemy „x”.
Celem jest jak najszybsze odtworzenie działania. Na koniec zabawy sprawdzamy otrzymany wynik z działaniem zapisanym przed grą na odwrotnej stronie kartki.
Prześledźmy przykładową rozgrywkę
Po pierwszej próbie gracz dobrze wytypował tylko jedna liczbę. Zdaje się, że to słaby początek.
Szczęśliwie przy kolejnej próbie udało mu się znaleźć właściwe położenie „6” oraz trafić dwie kolejne liczby „2” i „4”.
Na poniższym zdjęciu mamy sytuację, w której gracz może już w trzeciej próbie odgadnąć prawidłowy wynik. Musi tylko dobrze przeanalizować dostępne informacje.
- „6” jest we właściwym miejscu;
- „4” musi zmienić lokalizację z trzeciej i szóstej kolumny, pozostaje więc tylko kolumna piąta;
- „2” mogłoby zatem trafić do kolumny trzeciej lub szóstej. Zakładając, że znajdzie się w kolumnie trzeciej, otrzymamy działanie 6×2. Iloczyn powinien zatem wynosić 12, a my w wyniku jako liczbę dziesiątek mamy już „4”. W takim razie działanie nie będzie prawdziwe;
- Pozostaje umieścić „2 ” w kolumnie szóstej;
- Co zatem z naszą ostatnią liczbą? Wystarczy spojrzeć na wynik i od razu wiadomo, że będzie nią „7”;
- Wpisujemy rozwiązanie i zaglądamy na odwrotną stronę kartki, aby porównać z zapisanym przed grą działaniem. Sukces!
Warianty
Gra może być czystą zabawą, bez rywalizacji. A jeśli chcecie wprowadzić rywalizację to za każdą wykorzystaną próbę gracz otrzyma punkt karny. Należy wtedy rozegrać parzystą liczbę rund, tak aby obaj gracze mieli równe szanse. Na koniec zabawy sprawdzamy który z graczy zebrał mniej punktów. Będzie to oznaczać, że szybciej odgadywał ukryte działania.
A pod etykietą Mnożenie znajdziecie inne gry, zabawy i pomoce matematyczne, dzięki którym nauka mnożenia stanie się łatwiejsza.