Kolejną, trzecią już w naszej kolekcji grą z serii Logi Quest, jest jednoosobowa gra logiczna Wsiąść do Pociągu – Zmiana toru. Wcielamy się w niej w rolę dyżurnego manewrowego, a naszym zadaniem będzie koordynowanie ruchu pociągów i dołączonych do nich wagonów.
Zawartość
- plastikowa pudełko, pełniące funkcję planszy;
- 40 kart zadań na 4 poziomach trudności;
- karta pomocy;
- 2 lokomotywy, 2 zepsute tory, 5 kolorowych wagonów;
- instrukcja.
Cała zabawa odbywa się na planszy, która jest jednocześnie pudełkiem, mieszczącym wszystkie komponenty gry. Z podobnym rozwiązaniem spotkaliśmy się w grze Zip City. Ten bardzo sprytny manewr sprawia, że nie musimy się martwić o elementy czy karty latające luzem w pudełku. Dla mnie to spory plus.
Rozgrywka
Celem gry jest rozwiązanie zadań z kart. W sumie jest ich 40 i podzielone są na cztery poziomy trudności, z czego pierwszy jest relatywnie łatwy, a z ostatnim trzeba się naprawdę natrudzić 🙂
Przed rozgrywką należy wybrać odpowiednią kartę z zadaniem (sugeruję rozwiązywanie ich po kolei), a następnie wsunąć w specjalny stojak do kart, znajdujący się na planszy.
Karty podzielone są na dwie części. W górnej znajduje się schemat, który pokazuje nam układ początkowy lokomotywy i wagonów. To według niego należy rozłożyć wskazane pojazdy we właściwych miejscach na planszy. Z kolei w dolnej części karty znajdziemy układ końcowy, który jest naszym celem. Przy czym ważne jest aby do rozwiązania dojść w możliwie najmniejszej liczbie ruchów. Każda z łamigłówek ma przypisaną liczbę posunięć, która zapewnia zaliczenie zadania i daje odpowiednią liczbę punktów (gwiazdek).
Do zliczania ruchów służy umieszczone w centralnej części planszy pokrętło.
Układem lokomotyw i wagonów manipulujemy wykorzystując kilka dozwolonych akcji:
- ruch, czyli przesunięcie wybranego elementu wzdłuż torów w przód lub w tył;
- podczas przemieszczania lokomotywy wzdłuż toru, dozwolone jest popychanie drugiej lokomotywy lub wagonów na tym torze;
- przyłączanie pozwala połączyć jedną lokomotywę z drugą lub z wagonami, dzięki czemu w kolejnych ruchach cały skład będzie się poruszał jako jeden pociąg;
- odłączanie, czyli rozdzielenie lokomotywy od innych pojazdów;
- zatrzymanie czyli koniec ruchu, który zaznaczamy na liczniku ruchów.
Podsumowanie
Jestem ogromną fanką jednoosobowych gier logicznych. Tych, które mogę podsunąć dzieciom, jak i trudniejszych, po które sama zawsze chętnie sięgam. Dlatego nie odmówię zabawy pociągami, choć spośród trzech gier z serii Logii Quest, ta wciągnęła mnie najmniej. I nawet nie do końca jestem w stanie stwierdzić dlaczego. Może to kwestia braku możliwości przestrzennego manipulowania elementami, co bardzo lubię w tego typu grach…
Dla mnie to kolejna, dobra łamigłówka. Jednak nie na tyle wciągająca, żebym straciła dla niej głowę 😉 Jestem pewna, że dla zagorzałych fanów serii Wsiąść do Pociągu, gra byłaby bardziej łakomym kąskiem.
wydawnictwo: Rebel
liczba graczy: 1
wiek: 8+
czas gry: od kilku do kilkunastu minut (w zależności od poziomu trudności zadania)
zasady: Proste
Recenzja powstała we współpracy z wydawnictwem