Tysiące, setki, dziesiątki, jedności

przez Dzieciaki z potencjalem
system dziesiątkowy dla dzieci
W grze może wziąć udział 2+ graczy (w zasadzie nie ma limitu). Do zabawy będziemy potrzebować talii kart Uno, z której usuwamy karty specjalne, a pozostawiamy tylko te z liczbami 0-9. Karty Uno możecie zastąpić talią tradycyjnych kart o wartościach 1-9 lub kością dziesięciościenną.
Dodatkowo uszykujcie sobie kartki i długopis. Na kartkach rysujemy 4 kolumny i oznaczamy: w pierwszej tysiące, w drugiej setki, w trzeciej dziesiątki a w czwartej jedności.

Jak gramy

 
Karty tasujemy i rozdajemy po 4 każdemu z graczy. Każdy kładzie swoje karty zakryte na stole. W swojej turze gracz odkrywa jedną z wylosowanych czterech kart i jej wartość wpisuje w jednej z czterech kolumn na swojej karcie. Później odkrywa kolejną i wpisuje w dowolną kolumnę itd. 
Cała zabawa polega na tym, żeby zdecydować w której kolumnie wpisać daną wartość tak, aby powstała finalnie liczba 4 cyfrowa, była jak największa. 
 
W innej wersji losujemy cztery wspólne dla wszystkich karty, które układamy zakryte na środku stołu. Po odkryciu pierwszej, każdy z graczy decyduje w której rubryce ją wpisać. Następnie odkrywamy kolejną i tak dalej.
 
system dziesiątkowy dla dzieci, na zdjęciu stos kart Uno, przed nim leżą wyłożone cztery karty, odkryte zero a trzy pozostałe są zakryte, obok leży kartka do zapisu wyników i czerwony pisak

Punktacja

 
Punkty możemy liczyć na dwa sposoby:
 
1. Po każdej rundzie gracze porównują swoje wyniki i dostają za nie punkty. 0 za najniższy wynik, a każdy kolejny, wyższy wynik otrzymuje o 1 punkt więcej (punktacja będzie się różnić w zależności od liczby graczy).
 
2. Druga opcja polega na zsumowaniu wszystkich otrzymanych liczb.
Po określonej liczbie rund gracze zliczają zdobyte punkty / porównują ostatecznie osiągniętą sumę. Wygrywa oczywiście gracz z najwyższą sumą.
 
system dziesiątkowy dla dzieci, na zdjęciu karty uno leżące w zakrytym stosie, przed nim odkryte zero,jeden,sześć, czwarta karta leży zakryta, na kartce z wynikami zapisane są sześć w rubryce z tysiącami, setki jeszcze nie uzupełnione, jeden w rubryce z dziesiątkami i zero w rubryce z jednościami
 
Gra jest okazją do rozmowy o tym jaką strategię najlepiej zastosować. Gdzie zapisać zero odkryte jako pierwsze? W której kolumnie wpisać np. 9? Czym się kierować? My to wiemy ale dzieci muszą dopiero do tego dojść 😉
 
Bo one niestety często uczą się matematyki mechanicznie, bez zrozumienia. A to na dłuższą metę nie ma sensu (w zasadzie w ogóle nie ma sensu). Za to doświadczanie i wizualizowanie zdecydowanie ułatwia zrozumienie 🙂

Gra to dzisiejsza niespodzianka dla najstarszego syna, ciekawe czy sobie z nią poradzi…


Postaw mi kawę na buycoffee.to

Related Posts

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce Prywatności wiecej

Nasza strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy lepiej dostosowywać treści do Twoich preferencji. Przez dalsze korzystanie z tej strony bez zmian ustawień przeglądarki wyrażasz na to zgodę. Więcej informacji przeczytasz w dziale Polityce Prywatności.

Close