Do tej pory pojawiło się już na rynku kilka wersji Superfarmera, my mamy tą najnowszą i myślę, że najlepszą (edit: jest już nowsza wersja z kozą, ale niestety jeszcze nie testowaliśmy). Mocno zmniejszono element losowości, który mógł trochę przeszkadzać w starszych wersjach. Gra jest świetnej jakości, ma bardzo ładna oprawę graficzną a wszystkie elementy są bajecznie kolorowe.
Jak możemy wykorzystać Superfarmera do nauki?
1. Zagadka: Dwie pary tych zwierzątek dadzą nam ilość potomstwa, za które kupimy sobie krowę. O jakie zwierzątka chodzi?
2. Jakie zwierzęta możemy sobie kupić za równowartość małego i dużego psa?
3. Ile królików wart jest jeden koń?
4. Ile potrzeba owiec aby kupić wszystkie potrzebne do wygrania gry zwierzęta (tu bez pastwisk)?
5. Jakie jest prawdopodobieństwo wypadnięcia każdego ze zwierząt na kostce?
- Aby skrócić rozgrywkę umawiamy się, że wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie konia (nie ma konieczności posiadania kompletu zwierząt)
- Rezygnujemy z psów. Wzrasta ryzyko utraty inwentarza…
- Wydawca sugeruje żeby, podczas gry w dwie czy trzy osoby, swoje farmy zakładać po przeciwnej stronie planszy. Zapewnia to spokojną grę i właściwie brak interakcji. Jeśli natomiast chcemy żeby gra była jeszcze bardziej emocjonująca to ustawmy swoje farmy po sąsiedzku. Zapewni to interakcję i dodatkową dawkę emocji.
liczba graczy: 2-6
wiek:7+ (według mnie od 5 )
czas gry: 45 minut
zasady: Bardzo proste
Odpowiedzi do zadań:
1. Owca
2. 1 owcę i 3 króliki
3. 24 króliki
4.
królik = 1 owca
owca
krowa = 2 owce
koń = 2 krowy = 4 owce
Potrzebujemy 8 owiec.
5.
Mamy tutaj rachunek prawdopodobieństwa. Brzmi skomplikowanie ale wcale taki nie jest.
Aby obliczyć możliwość wystąpienia danego zdarzenia (niech to będzie zdarzenie X), będziemy musieli określić liczbę zdarzeń sprzyjających, jak i liczbę wszystkich możliwych zdarzeń.
W tym celu skorzystamy ze wzoru:
P(X)= (|X|)/(|Ω|)
gdzie:
|X| – oznacza liczbę zdarzeń sprzyjających
|Ω| – oznacza wszystkie możliwe zdarzenia
Obliczamy prawdopodobieństwo dla królików.
|X| – 6 (bo królików jest 6 na kostce)
|Ω| – 12 (bo mamy dwunastościenna kostkę)
A zatem: P(X)= (|X|)/(|Ω|) = 6/12 = 1/2
Istnieje 50% szansy, że wypadnie królik.
Analogicznie dla pozostałych zwierząt.
6.
królik
owca = 6 królików
krowa = 2 owce = 12 królików
koń = 2 krowy = 24 króliki
Do tego potrzebujemy 7 miejsc dla zwierząt ( z czego dwa już mamy w zagrodzie) więc musimy dokupić pięć pastwisk.
Zakładając, że ma być „po taniości” to kupujemy 3 pastwiska w cenie 1 królika i dwa pastwiska w cenie 2 królików.
– pastwiska = 7 królików
Ostatecznie w cenie 50 królików nabędziemy najtańszą wersję naszej hodowli (bez psów).
Jeśli podoba Ci się to co robię i chciałbyś w jakiś sposób docenić moją pracę, to będzie mi niezmiernie miło, jeśli postawisz mi symboliczną kawę.