Odwzorowanie
Układamy z klocków wzór w kilku rzędach i kolumnach i prosimy naszego ochotnika aby ten wzór powielił. Dla ułatwienia możemy zastosować podkładki z wyrysowanymi kratkami odpowiadającymi wielkościom naszym klockom. Podkładki układamy jedną pod drugą w taki sposób aby wzór znajdował się powyżej.
Odwzorowanie symetryczne
Tutaj również przydadzą się podkładki z kratownicą oraz zaznaczoną osią symetrii. Na jednej z podkładek układamy wzór, po prawej stronie dokładamy druga kratownicę i zaznaczamy między nimi oś symetrii (możemy do tego użyć np. sznurka czy patyczka do szaszłyków). Zadaniem polega na odwzorowaniu w sposób symetryczny układ klocków z lewej kratownicy na kratownicy po prawej stronie.
Łączenie w zbiory
Łączenie klocków w zbiory składające się z kafelków o tym samym kolorze lub kształcie a następnie przeliczanie tych zbiorów. Zanim dziecko policzy ilość klocków możemy poprosić je żeby oszacowało gdzie jest mniej a gdzie więcej.
Szacowanie ćwiczy prawa półkule mózgową odpowiedzialną za wykonywanie i postrzeganie zadań w sposób całościowy, rozwija wyobraźnię i kreatywność.
Gdzie mniej a gdzie więcej
Układamy przed dzieckiem klocki w dwa różniące się od siebie układy o takiej samej ilości klocków.
Prosimy dziecko żeby oszacowało gdzie jest więcej a gdzie mniej. Zanim podamy poprawną odpowiedź, przeliczamy oba układy, żeby pokazać dziecku, że są równoliczne.
Instrukcja z warunkami
Wybieramy z puli 3-4 klocki i prosimy dziecko żeby ustawiło je w linii uwzględniając podane warunki.
Mamy klocki czerwony, niebieski, żółty i zielony.
Podajemy instrukcję np.
– z brzegu mamy czerwony (jeszcze nie wiemy z którego)
– drugi od lewej leży niebieski
– jednym z dwóch środkowych klocków jest żółty
– niebieski leży obok czerwonego
– zielony leży na prawo od żółtego
Tyle informacji wystarczy aby rozwiązać zagadkę. Oczywiście jeśli to nie wystarczy udzielamy dalszych wskazówek tak długo aż misja zakończy się sukcesem!